Omvendt Osmose, hvad fjernes der egentlig?

Kun for nørder :-)
Besvar
Brorsbøl Bryghus
Indlæg: 69
Tilmeldt: 16. jul 2014, 20:40
Geografisk sted: Haderslev

Omvendt Osmose, hvad fjernes der egentlig?

Indlæg af Brorsbøl Bryghus »

Hej...

Jeg har fået et RO-anlæg og en TDS (Total Dissolved Solids) måler. Og undrer mig lige...
http://rent-postevand.dk/shop/Omvendt-o ... Mars125ULP" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rent-postevand.dk/shop/Digitalma ... ter/TDS_EC" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har set min vandprofil fra vandværket, der står bl.a. Inddampningsrest Tørstof = 334 mg/ l...
https://www.provas.dk/media/1020/eskaerhoej.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
er det det samme som TDS? Eller er TDS kun målt på visse stoffer?

Jeg har målt mit urensede vandhanevand til at være 206 ppm med TDS, mit rensede ROvand er målt til 24 ppm. Er det ok rensning, eller burde jeg komme lavere?

Og vigtigst: Er det en jævn af frafiltrering af salte osv eller er der noget der forsvinder og andet der bliver? Her tænker jeg, hvordan kan man indtaste sit ROvand i fx Beersmith? Regner man så alle mineraler som værende reduceret i samme procentvise grad?
Øl er grund til meget, og derfor er øl et grundstof. (Rune T. Kidde)
-------------------

Mvh. Erling
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Omvendt Osmose, hvad fjernes der egentlig?

Indlæg af 9colai »

Du skulle gerne filtrere næste alle tørstoffer fra, selvfølgelig ikke 100% men tæt på.

Hvilken TDS måler bruger du? Jeg har selv et osmoseanlæg fra samme sted og den billigste TDS måler der fra og jeg måler en TDS på 10-12 stykker når det er.

Jeg har et billigere anlæg (gav vidst omkring 400 for det), så det er ikke et samme som dit. Det afhænger selvfølgelig også af vandets tryk og temperatur, og så hjælper det at lade anlægget stå og køre i 5 min, inden man bruger det :-).

Og så er der også lige chance for at min billige TDS måler ikke er så nøjagtig igen, det samme kunne gælde for dig :-).
Brorsbøl Bryghus
Indlæg: 69
Tilmeldt: 16. jul 2014, 20:40
Geografisk sted: Haderslev

Re: Omvendt Osmose, hvad fjernes der egentlig?

Indlæg af Brorsbøl Bryghus »

Hej Jens.

Tak...

Jeg har også den billigste TDS måler. Har nu ladet anlægget køre længere tid og kan nu komme ned på 21 ppm. hvor mit rene vand jo er 206 ppm. Altså ca. 90 % ned.

Hvad siger du til det med hvad der filtreres fra? Er det jævnt over hele linjen og så har jeg 10 % af hver salt og mineral ift. urenset vand, eller hvad er det jeg har tilbage i mit ROvand? Måler TDS alle stoffer eller ?
Øl er grund til meget, og derfor er øl et grundstof. (Rune T. Kidde)
-------------------

Mvh. Erling
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Omvendt Osmose, hvad fjernes der egentlig?

Indlæg af 9colai »

TDS er egentlig bare vandets elektriske ledeevne. Ledeevnen kommer af ionerne fra tørstofferne (tror jeg vidst nok). Jeg ved ikke helt hvordan fordelingen er, men jeg ved at i praksis, kan du bare tage udgangspunkt i demineraliseret vand, når du designer din vandprofil, det har jeg gjort med succes de sidste 4 bryg :-).
Brorsbøl Bryghus
Indlæg: 69
Tilmeldt: 16. jul 2014, 20:40
Geografisk sted: Haderslev

Re: Omvendt Osmose, hvad fjernes der egentlig?

Indlæg af Brorsbøl Bryghus »

OK, tak. Jeg må forske videre :-)
Øl er grund til meget, og derfor er øl et grundstof. (Rune T. Kidde)
-------------------

Mvh. Erling
Besvar

Tilbage til "Kemi"