Hvad er det der gror i min vin?

Kun for nørder :-)
Besvar
EmilRask
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. sep 2016, 17:56

Hvad er det der gror i min vin?

Indlæg af EmilRask »

Kære med-hjemme-bryggere

En ven og jeg er igang med lidt forskelligt frugtvin. Deriblandt 3 omgange med æblevin. Vi er dog blevet noget i tvivl om vores vin er sikker at drikke, da det har været lidt svært med denne vin at styre processen helt. Jeg har her en kort beskrivelse af processen: 3 bryg af mere eller mindre samme most presset indenfor få timer af hinanden.
1. Bryg tilsat vingær + gæringssalt på dag 1. Begyndte at gære lystigt dagen efter. Stod ved 17 grader.
2. Bryg også sat ved 17 grader dog uden nogen gær tilsat. Kom ikke i gang med at gære og havde efter ca 5 dage lidt mug på toppen (små hvide pletter – ikke noget grønt). Mug blev fjernet manuelt og der blev tilsat svovl (ca 4 gram til ca 25 liter) samt vingær. Der kom ikke mere mug men gæringen tog næsten 3 uger om at komme i gang. Herefter lugtede den i længere tid meget af prut.
3. Bryg blev sat på altan ved ca 5 grader og med temperaturudsving. Blev til at starte med ikke tilsat vingær, men blev efter 5 dage tilsat svovl (ca 2 gram til ca 25 liter) samt en vingær med fokus på koldgæring. Gæring startede dagen efter hvor brygget stod ved ca 20 grader. Herefter blev det igen flyttet ud på altan hvor gæringen fortsatte.

Jeg har vedhæftet lidt billeder. De 3 første billeder er af det bundfald der aktuelt er i 2 af vinene. De 4 andre billeder er fra før vi omstak bryggene i slutningen af juni.
Bryg 1 er det der ses med nærbillede af ”svampen”.
Bryg 2 er der aktuelt ingen bundfald i udover lidt gær.

Vi har smagt på alle bryg (uden dog at synke noget væske). De smager alle helt fint, på hver deres måde.

Jeg håber at nogen af jer kan hjælpe.
Vedhæftede filer
Bundfald
Bundfald
Bundfald
Bundfald
Bundfald
Bundfald
Fra omstikning
Fra omstikning
Fra omstikning
Fra omstikning
Fra omstikning
Fra omstikning
Fra omstikning
Fra omstikning
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Hvad er det der gror i min vin?

Indlæg af fjorgensen »

Kan det være rester af frugtkød ? pulb tror jeg det hedder. I så fald er det ganske harmløst men skal selvfølgelig fjernes fra den færdige vin.
Prøv at smage på mosten, det sker der ihvertfald ikke noget ved.
keep it simple !
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Hvad er det der gror i min vin?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Almindeligvis vil der i løbet af 3-5 dage danne sig en "brun hat" i toppen af mosten, den vil så senere synke til bunds og bør fjernes inden, kan det tænkes det er det der ligger i bunden ?
EmilRask
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. sep 2016, 17:56

Re: Hvad er det der gror i min vin?

Indlæg af EmilRask »

Mange tak for svar begge to - jeg havde slet ikke set der var blevet svaret. Jeg var overbevist om at jeg ville få en mail når det skete.
Vinen er omstukket 1 gang på det tidspunkt billederne er taget. Så jeg tror ikke det er frugtkød eller den brune hat. Det var ikke i vinen efter den blev omstukket så det er begyndt at gro der siden da.
Andre har foreslået at det er nogle svampearter det gror deri. Ved nogen her noget om det? Og især er jeg interesseret i at høre om det er "sikkert" at drikke det?
Besvar

Tilbage til "Kemi"