Styring af gas

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 14:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Styring af gas

Indlæg af Lunabryg »

Jeg har brugt denne magnetventil der er godkendt til bygas og naturgas
http://dk.rs-online.com/web/search/sear ... m=306-9939

Det kan så diskuteres om den så også kan bruges til flaskegas. Men jeg har snakket med en supporter hos Danfoss der fortalte mig at det er vigtig at vælge en ventil med det rigtige pakningsmateriale. Det har denne her.
Prisen for ventilen er overkommelig. Lige under 300 kr uden moms. Men man skal have et momsnr for at handle hos RS.
Sammen med ventilen har jeg købt et par kuglehaner til gas også. De er sammen med nogle T-stykker skruet sammen med ventilen så jeg kan styre gassen under mæskning og bypasse ventilen under kogning. Husk at bruge det hvide pakningstape og rigeligt af det

Jeg har desuden et vågeblus (købt som seperat brænderdel i Bauhaus til et gasloddeapparat) på kedlen. Blusset sidder der hvor gasgruekedlen har det der lille rør til at tænde kedlen ved. Så jeg har hele tiden styr på om der er ild i skidtet. En kammerat har også samme setup men har vågeblusset inde ved kedlens brænder. Det virker dog ikke for mig (flammen tændes ikke ordentligt) . Så du må se hvad der virker for dig.

At lave sådan et setup er forbudt ifølge gasreglementet men det er også forbudt at bygge et varmelegme ind i en gæringsspand som mæsketønde.

Jeg har været påpasselig med konstruktionen og benytter mig af så korte slanger som muligt (gasreglementet siger max 1,5 meter slange) det kan jeg godt overholde pr. streng til brænder og vågeblus. Som en ekstra sikkerhed bruger jeg læksøgespray for at se om der er utætheder i mit system. Men jeg har siden jeg lavede systemet for 3 måneder siden ikke fundet en eneste læk.

Sammen med ventilen bruger jeg en totton 14/2 pumpe fra Vejers der cirkulerer min urt under mæskning. oppe midt op slange til fordelerringen har jeg sat et t-stykke ind hvor føleren til min UT100 er limet ind i et stykke john guest med akvariesilikone. Så er styringen jo på plads.
Under mæskningen (65 grader) sætter jeg min UT100 til 64,5 som tænd og 64,7 som sluk. Så holder jeg mæsketemperaturen mellem 64,5 og 65,1 i mit system. Ved mashout sætter jeg UT'eren til 76 grader og regner først mashout (10 min) når temperaturen er stabil.

Konklusionen på denne lille automatiseringsøvelse er at der er kommet mere ro på brygningen idet jeg ikke manuelt skal tænde og slukke for gassen hele tiden. Desuden holder jeg temperaturen mere stabilt under hele processen. Det er absolut en af de mere anvendelige tiltag i mit bryggeri.

Om det kan betale sig for mig at opgradere til computerstyring ved jeg ikke. Jeg tror det store skridt er at få magnetventilen sammen med en UT'er.
Jeg poster billeder i aften når ungerne er smidt i seng. Måske skulle jeg lave en lille film også.
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Svend Aage Pedersen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 5. nov 2007, 21:46
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Styring af gas

Indlæg af Svend Aage Pedersen »

Hej, det lyder fornuftigt det du har stillet an med, spændt på at se billeder derfra.
Svend Aage
Svend Aage Pedersen
9800
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Styring af gas

Indlæg af Truntebryg »

Hvis du kan holde temperaturen inden for 0,6 °C så tror jeg ikke du får meget mere præcision. Den forgyldte løsning er jo nok en ekstra magnetventil / drosselventil parallelt med den første.

Denne styres så af en ekstra UT-100 som giver 100% gas indtil 2 °C før målet. Nu kan man så køre på 1/3 gas omkring mæskepunktet.

Nu ved jeg ikke om Kaspers Brewcontrol har mulighed for at slå pulsningen af output signal fra – men elles kunne det jo nok bruges direkte. Altså i stedet for EL gryden, så tilsluttes magnet ventilen. I øvrigt ville det være lidt frækt hvis magnet ventilen kunne tåle at køre med pulser, for så er det jo blot et spørgsmål om at Kasper laver en udgave hvor min pulslængden er noget længere end det magneten kan klare. Nogle ventiler kan køre ned til 10 Hz – kan de tåle denne pulsning ja så kan programmet jo næsten bruges som det er lavet pt.

Jeg har dog en grum mistanke om at en stort set selvkørende mæskning, kræver et 100% effektivt røre værk !
Carsten
Indlæg: 78
Tilmeldt: 15. jun 2009, 14:29
Geografisk sted: Holstebro

Re: Styring af gas

Indlæg af Carsten »

Lige Pt kører jeg på en elgryde og jeg skal også have konverteret til gas her engang i løbet af sommeren. Det går meget hurtigere, samtidig kræver det ikke en stor kraft gruppe 16A eller 32A.

Dit link til gas ventilen virker ikke og jeg glæder mig til at se nogle billeder af dit system. Mit system kommer til at bestå af en PLC der overvåger temperatur samt tid. På en touch screen vil jeg kunne indtaste mæske tider og temperaturer således den selv styrer alt det. Temperaturfølerne bliver PT100 følere.
http://www.youtube.com/watch?v=4G61m9-I8Us <-- der er lige et link på en der har lavet noget lignene.. er der nogle der ved hvor jeg fx kan købe disse pilot lights? og evt nogle der har forstand på at regulere på gas flow? gerne en variabel ventil der ikke kun kan stå åben eller lukket.


/Carsten
Brugeravatar
BalstedBryg
Indlæg: 350
Tilmeldt: 15. apr 2009, 10:56
Geografisk sted: 6100 Haderslev

Re: Styring af gas

Indlæg af BalstedBryg »

Carsten skrev:Mit system kommer til at bestå af en PLC der overvåger temperatur samt tid. På en touch screen vil jeg kunne indtaste mæske tider og temperaturer således den selv styrer alt det. Temperaturfølerne bliver PT100 følere.
Hej Carsten, spændende.

Jeg er også PLC mand. Hvilken PLC/HMI bruger du?
Carsten
Indlæg: 78
Tilmeldt: 15. jun 2009, 14:29
Geografisk sted: Holstebro

Re: Styring af gas

Indlæg af Carsten »

Jeg har en Modicon M340 Plc og mit HMI er et Telemecanique XBTGT1335 magnelis.

Det er bare lige det med at få styret gassen der skaber komplikationer, da jeg ikke har erfaringer inden for dette.

Hvad med dig hvad har du af CPU / Hmi?
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Styring af gas

Indlæg af Borg »

Carsten skrev:Jeg har en Modicon M340 Plc og mit HMI er et Telemecanique XBTGT1335 magnelis.

Det er bare lige det med at få styret gassen der skaber komplikationer, da jeg ikke har erfaringer inden for dette.

Hvad med dig hvad har du af CPU / Hmi?
Kan I oversætte det til lægmands-sprog? Jeg er sikker på at det er interessant, men ved ikke hvad det er...
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 14:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Styring af gas

Indlæg af Lunabryg »

Jeg har været lidt ophængt de sidste par dage så jeg nåede ikke lige i kælderen for at tage billeder. Heldigvis har jeg tid i aften.
Jeg kan godt se at linket til magnetventilen ikke virker. så her er det lige igen http://dk.rs-online.com/web/search/sear ... m=306-9939

Mht. pulsering af ventilen vil jeg ikke anbefale det, idet du højst sandsynligt vil få problemer med at tænde gassen med vågeblusset lige indtil der er for meget gas og det "eksploderer"
jeg prøvede at sætte min Ut'er til 0,1 grad i forskel på tænd og sluk. Det kan vågeblusset og brænderen ikke klare så går der ged i det når den tænder og slukker med for korte intervaller.
Jeg har istedet justeret gasflowet på kedlens hane så den ikke kører fuld skrald. Det fungerer egentligt ok.

Hvis jeg havde en pc-styring på mit system kunne jeg egentlig nøjes med at overvåge mæskeprocessen idet jeg har pumpe på systemet. MEn for at undgå channeling rører jeg lige et par gange i mæsken i perioden.
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Anton
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17. aug 2009, 13:39
Geografisk sted: Herning

Re: Styring af gas

Indlæg af Anton »

Borg skrev:
Carsten skrev:Jeg har en Modicon M340 Plc og mit HMI er et Telemecanique XBTGT1335 magnelis.

Det er bare lige det med at få styret gassen der skaber komplikationer, da jeg ikke har erfaringer inden for dette.

Hvad med dig hvad har du af CPU / Hmi?
Kan I oversætte det til lægmands-sprog? Jeg er sikker på at det er interessant, men ved ikke hvad det er...
Modicon PLC er et interface til den elektriske styring af brygprocessen.
PLC'en kan også bruges til at regulerer processen med, hvis der er noget udstyr at regulere (pumpe, varmelegeme, ventil).
HMI (Telemecanique) er Human Machine Interface til styringen af processen.
CPU er elektriker jargon for plc.

Det hele kan erstattes af en pc med et i/o interface til de elektriske komponenter.
Hvad der er at foretrække er religion.

Med venlig hilsen
Anton
Brugeravatar
BalstedBryg
Indlæg: 350
Tilmeldt: 15. apr 2009, 10:56
Geografisk sted: 6100 Haderslev

Re: Styring af gas

Indlæg af BalstedBryg »

Borg skrev:
Carsten skrev:Jeg har en Modicon M340 Plc og mit HMI er et Telemecanique XBTGT1335 magnelis.

Det er bare lige det med at få styret gassen der skaber komplikationer, da jeg ikke har erfaringer inden for dette.

Hvad med dig hvad har du af CPU / Hmi?
Kan I oversætte det til lægmands-sprog? Jeg er sikker på at det er interessant, men ved ikke hvad det er...
Hej Borg.
En simpel beskrivelse af en PLC, ville være at det er en slags avanceret logisk relæ der kan programmeres til at gøre alverdens ting og sager. En stor del af industrien bruger PLC i styringen af deres anlæg. Den kan behandle digitale og analoge signaler, regulere, dataopsamle mm. HMI (Human Machine Interface) er betjeningsinterfacet til PLC'en. Relativ dyr løsning til hobby brygning.

Carsten:
Jeg er Siemens mand. Har en Logo, S7-200, S7-315 og et MP370 panel. Pt. underviser jeg i Omrons CP1H og C200H.

Af respekt for tråden tror jeg hellere vi må stoppe her, eller hvis der er flere PLC folk derude, oprette en ny.

/Brian
Brugeravatar
BalstedBryg
Indlæg: 350
Tilmeldt: 15. apr 2009, 10:56
Geografisk sted: 6100 Haderslev

Re: Styring af gas

Indlæg af BalstedBryg »

De der UT-100/UT-200, hvor præcise er de? Er der nogen der har prøvet at sammenligne temperaturen med et kalibreret termometer?
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 14:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Styring af gas

Indlæg af Lunabryg »

Min UT100 er rimelig præcis. Den er målt op mod 3 digitale termometre og et par analoge.
MEn der kan godt være fejl i dem.
Så lige meget hvilket termometer man benytter så er det vigtigt at finde ud af om det passer.
Når det så er sagt er det heller ikke lige meget hvor det er placeret. Jeg har min siddende i slangen til cirkulationen.
Andre måler i mæsken. Jeg ved at ham der har Boldesager Bryghus (kører samme system) får forskellige værdier altefter hvor han måler. Men hvis man ligger indenfor en grad tror jeg sgu ikke det bliver meget mere præcist. En canadier jeg snakker med på Skype bruger et termometer i fahrenheit idet skalaen er bredere indenfor mæskeområdet end ved celsius skalaen.
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Carsten
Indlæg: 78
Tilmeldt: 15. jun 2009, 14:29
Geografisk sted: Holstebro

Re: Styring af gas

Indlæg af Carsten »

Borg skrev:
Carsten skrev:Jeg har en Modicon M340 Plc og mit HMI er et Telemecanique XBTGT1335 magnelis.

Det er bare lige det med at få styret gassen der skaber komplikationer, da jeg ikke har erfaringer inden for dette.

Hvad med dig hvad har du af CPU / Hmi?
Kan I oversætte det til lægmands-sprog? Jeg er sikker på at det er interessant, men ved ikke hvad det er...
Hej Borg.

Her er lige min version af dette.

PLC'en er en slags computer, den har nogle indgange som folk skriver, der er analog indgang og digitale indgange, forskellen på analog er at den ene kun registrerer "on / off" signaler og den anden kan registrere et"niveau" f.eks så sender min temperatur føler også kaldet "PT 100 føler" et signal der ligger mellem 5 og 20mA til min "PLC/CPU". Alt efter hvor mange mA min PLC får ved jeg hvad temperaturen er. Når jeg så ved hvad min temperatur er kan PLC'en så vælge om denne er for høj eller lav, og derved vælge at slukke eller tænde for gassen. et HMI ser sådanne ud.
HMI.jpg
Der er selfølgelig en ret dyr løsning, men når man nu er inde i branchen kan man få mange af delene, for ingen penge. Dog skal vi jo så betale en del for få en smed til at lave noget for os ;)

Det er slet slet slet ikk et system jeg har oppe og køre, jeg mangler en masse dele, og der kommer nok til at gå 1år før jeg kan præsentere noget der vil virke, dog tror jeg lige vi skal have oprettet en PLC tråd da denne ikke skal køre helt af sporet :)

Glæder mig til billeder lunabryg!

/Carsten
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 14:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Styring af gas

Indlæg af Lunabryg »

Så er der lige et samlet billede af mit setup
JEg er ikke gode venner med upload af billeder her på siden
Så jeg har klippet 4 billeder sammen
Hvis der er en bedre måde at gøre det på så i nemmere kan se havd billederne forestiller så giv lige et praj
samlet billede for setup.jpg
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Svend Aage Pedersen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 5. nov 2007, 21:46
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Styring af gas

Indlæg af Svend Aage Pedersen »

Jeg skal lige for stå det rigtigt, det du bruger magnetventilen til er det kun til at åbne/lukke for gassen styret af UT 100, vil den så ikke stå og tænde/slukke uafbrudt når temp. ligger i det indstillede område? Kuglehanerne bruger du til at regulere gastilførselen op og ned? Kunne man ikke bare have en kuglehane koblet ind på gasslangen uden magnetventilen?
Jeg har også brugt systemet med AT100 og føleren sat i et T og så cirkulere urten rundt, til uret har jeg så et 2000w varmelegeme tilkoblet, og når det er nødvendig med ekstra varme tænder jeg så manuelt for gassen, det kunne jeg så spare med dit vågeblus.
Svend Aage Pedersen
9800
Besvar

Tilbage til "Udstyr"