Kobberrør, rensning for ir

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Kobberrør, rensning for ir

Indlæg af Jfinderup »

Halløj i forum
Jeg har fået fat i 50 m 10mm blødt kobberrør til god pris.
Det skal naturligvis bruges til en chiller (dyp) … meeen … der er noget ir på røret.
Kan jeg rense/polere det af, koge chilleren kog i rent vand og så bruge det uden risko til at køle urt efter det?
… eller sker der noget med ir på kobber som gør det farligt for helbred ... og ølsmag?
God weekend til jer
Brew Monk & Fermzilla
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Kobberrør, rensning for ir

Indlæg af Ctharth »

Jeg tror det kan fjernes med mild syre, prøve at sætte blød i eddike opløsning og tør efter med klud.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Kobberrør, rensning for ir

Indlæg af Jfinderup »

Ctharth skrev:Jeg tror det kan fjernes med mild syre, prøve at sætte blød i eddike opløsning og tør efter med klud.
Tak for tip - Der findes rigtigt mange gode råd på nettet omkring rensning så den del af problemmet er der styr på. Heldigvis er det fleste med gængse hudholdningsmidler ... og ikke Brasso m.m.

Det var nu mere om der var nogle sundhedsfaglige ting (eller riskio for smagsforandringer) jeg skulle være opmærksom på, efter en afrensning og efterfølgende kogning i rent vand.
Brew Monk & Fermzilla
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Kobberrør, rensning for ir

Indlæg af Knet »

Jeg har altid været skeptisk mht. kobber. Når mormor lavede mad i kobbergryder, så var gryderne pæne og rene bagefter, som havde de fået brasso....En gang var det hyppigt brugt i gryder. Der findes stadig kobbergryder, men mig bekendt er der et indlæg i disse nu, der adskiller kobber fra fødevarekontakt.

Jeg købte selv blød kobber og lavede en chiller af det i sin tid. Men endte med kun at brug den som en prechiller til min ståspiral. Prechiller ryger så i isvand og kølevand løber fra denne over i stålspiralen.

Lad det være sagt med det samme: jeg er meget forsigtig selv og aner intet om metaller og deres interaktion, andet end at røde metaller (kobber og messing) taber og korroderer når de blandes med andre metaller (afhængig af deres position). Dette sker også i fjendtlige miljøer.

Om øl så er fjendtligt, og de 10 minutter den desinficeres plus tid til efterfølgende køling er et issue, det ved jeg ikke. Men kommer spiralen op pænere end den var da den kom i, indeholder øllet nok metal.

Igen: jeg er en påpasselig forsigtig Per, der også skyller efter starsan, og mange bruger jo kobber (hjemmelavet eller købt). De kan nok bedre sige om det sker.

Svanebryg der ved noget om metaller har et indlæg, godt nok hvor metaller er blandede i et herms setup her: http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic. ... 9&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Når du frem til, at kobber ikke er sagen, så sæt turbo på din rustfri stålchiller og få gavn af kobber som prechiller. Selvom rækkefølgen på metal her er forkert, er det kortvarigt og stålet holder så længe, at det kan gå i arv i flere generationer :-)

Vh. Kenneth
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Kobberrør, rensning for ir

Indlæg af Ctharth »

Fra fødevare styrelsen

Billede


Jeg vil gætte på at syre vil mobilisere kobber hvorfor gryderne bliver pænt blanke, og det havner jo nok i det der er i gryden.

Jeg tænker dog at kobbergryder og destilllerings apparater har været anvendt historisk ift med alkohol så det er nok ikke i et omfang hvor man ender med at kradse af.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Kobberrør, rensning for ir

Indlæg af Knet »

Du har sikkert ret Jesper. Jeg tænkte det samme. Men netop historisk. Idag ser man ikke andet end rustfri. Og det er jo nok en kombination af økonomi, kradse rengøringsmidler i brygindustrien og ikke mindst sundhed.

Tag Starsan som eksempel: historisk var det også et no-rinse produkt, men nu står der “skal efterskylles med rent vand” på etiketten. Man bliver jo klogere.

Fra kobberkedler til en hjemmebryggers chiller er der også et stykke vej. Tager man skade af evt. metal (hvis noget overhovedet) frigivet fra en chiller? Sikkert ikke. Trådopretter bekymrede sig blot om ir og det er jo en interaktion i kobberet allerede. Derfor syntes jeg det er relevant. Men stadig subjektivt. Halvdelen af forummet her bruger sikkert kobber. Og de fleste skyller sikkert ikke af efter starsan.

Fødevarestyrelsen udtrykker det jo egentlig meget fint.

Vh. Kenneth
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Kobberrør, rensning for ir

Indlæg af Jfinderup »

Tak for gode indlæg
Det er både ir men også kobber jeg tænkte på. Der findes jo også flere kommercielle leverandører med kobber løsninger - JaDeD fra USA er underlagt FDA lovgivning så måske det går. Jeg er sikker på stålløsningerne laves pga. produktions økonomi.
Jeg er nu selv en "skyl efter starsan" type. Igen tror jeg den danske lovgivning spiller ind i forhold til at der skal/kan skylles efter - nu har vi også meget rent vand i DK uden tilsætninger.

Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Brew Monk & Fermzilla
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Kobberrør, rensning for ir

Indlæg af Jfinderup »

Vedrørende jern efter kobber bliver det kun problem med faste installationer og har man messing eller gummi/silikone i mellem minimeres den risiko endnu mere

Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Brew Monk & Fermzilla
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Kobberrør, rensning for ir

Indlæg af Knet »

Det går da helt sikkert :-)

50 meter er dog en kæmpe chiller, selvfølgelig afhængig af hvort stort du brygger. Spørgsmålet er om ikke vandet er kogende de sidste mange meter?
Du kunne jo overveje at bruge nogle meter til en prechiller? Jeg bruger selv spildevandet fra mit RO anlæg til chilleren og skubber det igennem med en lille ølpumpe. Og genbruger så det varme vand til rengøringen. Det forekommer bare mere økonomisk og bæredygtigt end at blæse vandhanevand igennem. Ro anlægget selv, spilder jo en del vand. Min oplevelse er så, at jo køligere urten er, desto svære er det at køle de sidste grader. Dér hjælper prechiller der ligger i isvand.

Med sådan et setup burde du have en toptunet chiller. For når alt kommer til alt, så er kobber bedre ledende for temperatur end stål.

Vh. Kenneth
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Kobberrør, rensning for ir

Indlæg af Jfinderup »

Nu regner bestemt ikke med at bruge alle 50 m til én chiller.
God ide med en evt. pre-chiller.
Endemålet var at lave en dobbelt chiller med 2 parallelle spiraler. Det giver større køleflade og kortere gennemløb - netop for at undgår de sidste meter bliver for varme og reelt ikke køler.

Jeg tænker det bliver i 3 * 15m - hvor jeg bruger en længde til at mestre teknikken og så de 2 resterende til dobbeltspiralen (ala JaDeD). Den første kan så bruges som reserve eller pre-chil.
Brew Monk & Fermzilla
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Kobberrør, rensning for ir

Indlæg af Knet »

Smid billeder op til inspiration når du er færdig.

Min oplevelse var, at det var ret nemt at bøje spiralen. Rundt om rund genstand. Lidt svære med de buk der skal pege rør opad. Det gik for mig ved hjælp af anden rund genstand. Men den sidste del havde været nemmere med en bøjefjeder.
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Kobberrør, rensning for ir

Indlæg af Jfinderup »

Knet skrev:Men den sidste del havde været nemmere med en bøjefjeder.
Will do - jeg tager også nogen af processen - jeg jagter faktisk en bøjefjeder. Er det dem man også kan bruge til de stive elektrikerrør?
Jeg overvejer også at anskaffe en rørbukker til 10mm rør. Den kunne jeg også bruge til at lave nogle fikse buk på stålrør.

Første opgave er nu afrensning :)
Brew Monk & Fermzilla
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Kobberrør, rensning for ir

Indlæg af peos »

Ctharth skrev:Fra fødevare styrelsen

Billede


Jeg vil gætte på at syre vil mobilisere kobber hvorfor gryderne bliver pænt blanke, og det havner jo nok i det der er i gryden.

Jeg tænker dog at kobbergryder og destilllerings apparater har været anvendt historisk ift med alkohol så det er nok ikke i et omfang hvor man ender med at kradse af.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg hæfter mig ved, at Sundhedsstyrelsens begrundelse er risiko for misfarvning og afsmag - og ikke sundhedsfare. Og misfarvning og afsmag har jeg aldrig oplevet (har to kobberspiraler i mit setup).
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Kobberrør, rensning for ir

Indlæg af Knet »

Ved ikke om det er samme fjeder, men mon ikke? Princippet er jo blot noget bøjeligt der kan fylde hulrummet ud, så det ikke får et unaturligt knæk.

Når du er i gang med GDS og kobber, så kan du jo prøve bøjefærdighederne af på en hjemmelavet “svane”, hvis du står og mangler en erstatning for en falsk bund. Svanen var ret populær her på Forum en overgang. Og der skal da bøjes noget.

Vh. Kenneth
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Kobberrør, rensning for ir

Indlæg af HoegildBryghus »

En ting man skal huske når man arbejder med kobber, er at det bliver hårdt når man bukker det, det kan gøres blødt igen ved at udgløde det, hvis man skal have pæne bøjninger er det en ide at få fat på en bukketang der passer i dimension.
Mvh
Uffe Brun
Besvar

Tilbage til "Udstyr"