Maltmølle/valse

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
FLN
Indlæg: 168
Tilmeldt: 15. apr 2012, 06:38
Geografisk sted: Ølstykke

Maltmølle/valse

Indlæg af FLN »

Her I et tip til en ordentlig maltmølle/valse?

Jeg har en BarleyCrusher, og har problemer med, at den valse, der er passiv, kører stramt. Jeg har derfor problemer med at valse fint nok (den passive valse løber ikke med).
Skal bruge en maltmølle, hvor der er en forbindelse mellem valserne,så alle kører rundt, når skruemaskinen kører.
Med venlig hilsen
Finn

http://udlejrebryghus.weebly.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Maltmølle/valse

Indlæg af Freund »

Hej FLN

Jeg har lige fået en MattMill (kompakt komfort) kværn ind af døren.
Jeg har kun testet med et kilo malt, men er allerede meget tilfreds med kvaliteten af kværnen og det kværnede.
Rulle to er slave, men kører rigtig fint.

Hilsen
FreundBilledeBillede
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Maltmølle/valse

Indlæg af clucking »

Jeg bruger en Crankenstein valse med tre ruller. Det er helt perfekt.
https://www.crankandstein.net/index.php ... ucts_id=13" onclick="window.open(this.href);return false;
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Maltmølle/valse

Indlæg af peos »

clucking skrev:Jeg bruger en Crankenstein valse med tre ruller. Det er helt perfekt.
https://www.crankandstein.net/index.php ... ucts_id=13" onclick="window.open(this.href);return false;
Også her - det fås ikke meget bedre. Har efterhånden kørt ca. 500 kg gennem min helt problemfrit.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Maltmølle/valse

Indlæg af Knet »

Har selv kigget på crank and Stein og mattmill. Sidstnævnte er tysk. Og man sætter jo noget til når man handler på den anden side af andedammen. Puttede lige en CS3D i kurven. 88 usd i transport!
Ved ikke om det kan gøres billigere over shopusa.

CS3D: 172 usd + 88 I transport. Dansk moms og PostNord gebyr. (Dog Uden fradrag af US moms, som jeg ikke kender): mere end 2400 kr

Mattmill kompakt. Hentet i lokal dansk butik. 1595.

Mattmill fås måske billigere i Tyskland.

Jeg ser mange spørgsmål på fora i relation til montering af CS. Amerikansk gevind osv. Der forekommer mattmill lettere. Og mattmill kan der fås plastiktragt til. Og ståltragt. Alternativt studenterudgaven, med en overskåret 2 liters flaske.

Spørgsmålet for mig er, om værdien af den 3. valse som CS har, som mattmill ikke kommer med, er monteringsbesværet af CS3 og de 800 kr i merudgift værd.

Min egen brewferm maltmølle er med tiden også blevet meget passiv på den passive valse. Tror den er slidt i sporene, selv om det ikke kan ses. Den trækkes hvertfald ikke rundt. Tager ligesom ikke fat. Og skal skubbes igang med fingrene. Så kører det lidt. Jo finere der valses, des ringere tager den fat. Skilt ad uden effekt.

Så mit bud: en mattmill. Med mindre nogle kan overbevise mig om, at øllet bliver meget bedre af den 3. Valse :-)

Kan man overhovedet få maltmøller, der som trådstarter efterspørger, er aktive på alle valser?

Kenneth
Besvar

Tilbage til "Udstyr"