Kulsyre-flytning og filtrering - PROBLEMER

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 19:50

Kulsyre-flytning og filtrering - PROBLEMER

Indlæg af Photografen »

Skål alle i gæve Brygmestre

Jeg har fået en lille udfordring, i forbindelse med brugen af dette udstyr, som jeg gerne vil høre om nogen har en løsning på. Jeg fik fint øllet til at løbe fra tanken over til filtret, men da først filterhuset var fyldt, var det slut :-( - hvad er tricket for at få denne kombi til at fungere, eller er jeres vurdering, at jeg aldrig får det til fungere med dette kombi ?? i givet fald hvad kan jeg da gøre ??

Det omtalte udstyr:

Grainfather Conical fermenter pressure transfer (til ilt flytning) - https://humlecentralen.dk/div-udstyr-og ... nsfer.html" onclick="window.open(this.href);return false;

FILTRERINGSSYSTEMET INCL FILTER - https://www.albryg.dk/brygudstyr/tappeu ... ncl-filter" onclick="window.open(this.href);return false;

p.s. ved godt at flere bryggere siger at håndbrygget øl IKKE skal filtreres, men det vil jeg gerne. Så denne tråd er IKKE en diskussion om hvorvidt det er et go eller no'go :-) !
Fromm
Indlæg: 30
Tilmeldt: 1. mar 2018, 12:59
Geografisk sted: Lystrup

Re: Kulsyre-flytning og filtrering - PROBLEMER

Indlæg af Fromm »

Var øllet bundfældet (altså cold crash ved -1 grad som anbefalet) ?

Jeg forestiller mig det er meget svært at filtrere øl med et 1micron filter uden at det har stået på cold crash i et godt stykke tid inden da. Ellers vil filtret stoppe til med det samme

hvorfor vil du filtrere ?
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Kulsyre-flytning og filtrering - PROBLEMER

Indlæg af GeheimBrau »

Der står "Højtryks filteranlæg" så jeg gætter på du skal bruge en pumpe, men har ingen erfaring med filtrering.
I min bog må du godt filtrere - det er dit øl - så må andre stå på mål for deres egen øl :-)
GeheimBrau
/Gert
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 19:50

Re: Kulsyre-flytning og filtrering - PROBLEMER

Indlæg af Photografen »

Nej øllet var ikke -1 grad, troede ikke at det havde SÅ stor betydning....kan du forklare mig hvad det er der gør forskellen- Fromm?
Fromm
Indlæg: 30
Tilmeldt: 1. mar 2018, 12:59
Geografisk sted: Lystrup

Re: Kulsyre-flytning og filtrering - PROBLEMER

Indlæg af Fromm »

Photografen skrev:Nej øllet var ikke -1 grad, troede ikke at det havde SÅ stor betydning....kan du forklare mig hvad det er der gør forskellen- Fromm?
Cold crash gør at protein og gær bundfælder. Det er mange gange nok til at klare øllen tilstrækkeligt (ihvertfald i i mine øjne). Jeg tror ikke at det er muligt at filtrere direkte med sådan et filter uden cold crash inden.

Jo lavere temperatur jo hurtigere går det. Jeg kan selv ikke komme meget under 3 grader, men 3-4 dage ved den temperatur og så er øllen næsten klart (alt efter type og gær, det tager noget længere at gøre en NEIPA klar)
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 19:50

Re: Kulsyre-flytning og filtrering - PROBLEMER

Indlæg af Photografen »

Super...Tusind tak for hjælpen og forklaringen :-)
Besvar

Tilbage til "Udstyr"