Brug Kegs og Lindr fadølsanlæg

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
soren_b
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. feb 2020, 07:47

Brug Kegs og Lindr fadølsanlæg

Indlæg af soren_b »

Hej
Jeg er ny i forhold til brug af Kegs, men tænker jeg skal den vej i stedet for flasker. Har et spørgsmål vedr dette:

Hvis jeg køber et Lindr anlæg, f.eks. 40k, skal øllet så være karboneret i Keg'en og drives frem af CO2 såfremt man ikke vil benytte kompressoren ?

På forhånd tak
Søren
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 161
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Brug Kegs og Lindr fadølsanlæg

Indlæg af GeheimBrau »

Kompressoren bruger du kun til f.eks. KeyKegs, hvor du har øllet i en pose og du pumper luft uden på posen, så øllet "klemmes" ud.

Hvis du bruger kompressoren til at drive øllet fra et Cornelius fad, så skal du være parat til at drikke øllet med det samme (det vil oxidere og blive "udrikkeligt" ret hurtigt; tænk vådt pap).
Du skal bruge en CO2 flaske, de fåes i forskellig størrelser op til +10kg, det afhænger af dit forventede forbrug; med en Lindr 40K gætter jeg på du skal have noget volumen.
Jeg har selv en Pygmy 25K og 4+6kg CO2 (nok lidt i overkanten, men jeg har også en kegerator...)
Jeg har en KeyKeg kobling til kompressor og snart en S- og en A- kobling, som skal drives af CO2.

Alle bliver iøvrigt monteret op med disse Sankey Adaptere - for så kan jeg bruge mine Cornelius koblinger uanset fad&kobling :-)
Det kræver dog (i denne udgave) at koblingen har 5/8 udgang/gevind på både øl&CO2 (og det har været lidt en udfordring at finde).
GeheimBrau
/Gert
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Brug Kegs og Lindr fadølsanlæg

Indlæg af Borg »

Husk i øvrigt, Søren, at øllet i keg’en altid skal være karboneret, uanset hvordan du tapper derfra.

På den måde du stiller spørgsmålet kunne jeg tolke der som om du tror, at fadølsanlægget tilfører CO2 når man skænker. Men det er ikke tilfældet. CO2’en bruges kun til at trykke øllet ud med.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
soren_b
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. feb 2020, 07:47

Re: Brug Kegs og Lindr fadølsanlæg

Indlæg af soren_b »

Borg skrev:Husk i øvrigt, Søren, at øllet i keg’en altid skal være karboneret, uanset hvordan du tapper derfra.

På den måde du stiller spørgsmålet kunne jeg tolke der som om du tror, at fadølsanlægget tilfører CO2 når man skænker. Men det er ikke tilfældet. CO2’en bruges kun til at trykke øllet ud med.

Korrekt, skulle lige have styr på den del. Har egentligt altid troet, at CO2 blev tilført når man tappede det, men mange tak for at kaste lys over dette :-) Kan man få Kegs i f.eks. 25 liter, synes det er en noget 'odd' mål med 19 liter, når man nu laver ca. 25 liter pr. batch ? Og hvor længe kan man lade anlægget stå med øl på uden at skulle rense det og det forøvrigt ikke er tændt hele tiden ?

Min plan går ud på at lave et batch i Fermzilla og når det er gæret færdigt, overføre det til en Keg (har den enhed, der tapper fra toppen af Fermzilla) , hvori jeg vil tvangskarbonere det, det kan vel godt lade sig gøre ? Jeg vil helst ikke have gær bundfaldet i Keg'en, så derfor tænker jeg, at tvangskarbonering er vejen frem (jeg har en 8 kg CO2) ?

Mange spørgsmål, fedt med eksperter og og mange tak for hjælpen ! :-)
Pilsner
Indlæg: 551
Tilmeldt: 28. aug 2008, 22:49
Geografisk sted: Viby J

Re: Brug Kegs og Lindr fadølsanlæg

Indlæg af Pilsner »

Hvis du er omhyggelig med at disinficere koblinger og tager koblingerne af når du har brugt det
har jeg oplevet lang holdbarhed på øllen
Nyt Site uder opbygning
http://Beermonks.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Udstyr"