Har nogen erfaring med Fermzilla?

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Bjarne5800
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14. jul 2018, 21:33

Har nogen erfaring med Fermzilla?

Indlæg af Bjarne5800 »

Vi er en gruppe, som for et par år siden har købt et bryganlæg på 42 liter. Vi overvejer fremover at gære på Fermzilla 55 liter anlæg, men vil gerne høre jeres erfaring hermed. Vi har hørt at der tidligere har været problemer med pakninger. Er der stadig det? Bør vi anskaffe hele pakken med beergun og CO2 flaske når vi går i gang, så vi kan tappe direkte på flasker i stedet for at efterkarbonere på flaskerne? Hvordan fungerer tørhumling på anlægget? Hvilket tryk gærer vi ved? Mangler vi andet udstyr end her: https://www.hjemmebryggeren.dk/fermzill ... eergunsaet" onclick="window.open(this.href);return false;
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Har nogen erfaring med Fermzilla?

Indlæg af jandk »

Jeg har en af de nye Fermzilla 27L med trykkit, spunding valve, co2 flaske og beergun.
Jeg havde problemer med tæthed, men det viste sig at være dårlig pakning af messing samlingerne i spunding valve.
Efter jeg fik det løst er min Fermzilla 100% tæt.

Jeg har nu haft 3 bryg til gæring i den og erfaringerne er lidt svingende.
Jeg er ikke imponeret af byggekvaliteten og den er meget svær at skille ad selvom jeg har brugt øl-fedt på samlingerne.
Generelt er der for mange steder den kan blive utæt på sigt.
Jeg ville nok gå efter den uden opsamlings beholder, hvis jeg skulle købe i dag.

Jeg brygger 20 liter og der er plads til 27 liter men jeg oplever at det skummer over hver gang jeg har gæret under tryk (bruger 2 breve tørgær til 20L).
Den spunding valve jeg har er lavet af messing og den stopper til med gærsnask og så stiger trykket voldsomt.
Der er godt nok en sikkerhedsventil i låget som burde udløse, hvis den ikke også er stoppet til med gærsnask.
Gå efter mere headspace for at undgå dette problem.

Jeg bruger primært min til NEIPA, APA og IPA, som skal tørhumles og som er specielt modtagelige for ilt.
Det fungerer fint via. den lille opsamlingsbeholder, som dog skal flushes med co2 (endnu en grund til at købe en co2 flaske).
Man kan dog også hælde i fra toppen af og så flushe med co2 flasken.

Hvis i vil gære under tryk skal i bruge en co2 flaske til at drive øl'et ud ved tapning.
I slutningen af gæringen sætter jeg spunding valve til det ønskede tryk og så bygger trykket op til det.
Jeg gærer dog under tryk hele tiden, dog ikke så højt i starten.

Hvis i forsøger at tappe med beergun ved stuetemperatur er dømt til at gå galt, det vil skumme helt vildt.
Jeg køler ned til 2 grader og tapper så med beergun, men man skal være hurtig til at sætte kapslerne på, det skummer stadig.
Hvis jeg skulle købe beergun i dag ville jeg gå efter en modtryksfylder i stedet.
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 10:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Har nogen erfaring med Fermzilla?

Indlæg af Jfinderup »

Jeg hopper lige på tråden her :o)

Hvilket tryk gære i med?

Jeg skal til at lave første bryg på min 35L Firmzilla og fået trykkit og spunding valve - hvad jer ser rundt på nette ligger anbefaling mellem 1-1,5 bar
Brew Monk & Fermzilla
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 10:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Har nogen erfaring med Fermzilla?

Indlæg af Jfinderup »

Lettere forsinket fik jeg gang i Fermzilla med en "Thunder Hopped" Double IPA - tilsat lidt limefrugt og spraymalt og ekstra vand.
Det blev til godt 27 l bryg (OG 1079) - Der er fint plads også til gærskum i min 35 l Fermzilla. Jeg vil gerne have mere bryg i for at reducere tomrum (Head space) over bryggen - det skulle give en mere effektiv karbonering under tryk, men jeg kan læse at man også skal undgå skum i ventilen - ikke noget problem endnu for mig her efter 3 dages gæring.

Alle pakninger/o-ringe fik lidt sanitets fedt jeg havde fra byggemarkedet - beregnet til vandarmaturer og godkendt til drikkevand.
Alt holdt fint tæt undtagen drøvle ventilen (Spunding valve). Den skulle lige have lidt teflon tape på messing studsen for at kunne få opbygget et godt naturligt tryk i tanken.

Efter den blev tætnet kom jeg hurtigt over 1,5 bar hvilket nok er for højt.
Jeg var i tvivl om hvilket tryk var bedst til brygningen. Så med lidt søgning på nettet fandt jeg frem til følgende anbefalinger;

Ca. 0,7 - 1,0 bar eller 10-15 psi

Ved højere tryk vil gæren ikke være aktiv - den kan dog sagtens overleve højere tryk. Desuden gør det ikke noget hvis trykket er i den lave ende til at starte med og så kan man lade den stige gradvist imod slutning af gæringen.

Hvad er jeres erfaringer med tryk niveauer?

Næste fase bliver at få tørhumlet i tanken - jeg melder tilbage her i tråden når jeg får prøvet det.
Godt Nytår
Brew Monk & Fermzilla
Besvar

Tilbage til "Udstyr"