Ustabile målinger fra refraktometer

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
disco_glenn
Indlæg: 18
Tilmeldt: 1. mar 2020, 11:37

Ustabile målinger fra refraktometer

Indlæg af disco_glenn »

Hej,

Jeg bruger et refraktometer når jeg mæsker til at holde styr på gravity. Men Målingerne er blevet mere og mere ustabile.

Sidste bryg målte jeg 1074 og og 5 minutter senere 1061. Sådan fortsatte det med ustabile målinger. Jeg kalibrerede refraktometeret så det målte 1000 ved vand, men stadig ustabile målinger.

Da jeg hældte på gær tank sagde refraktometeret 1065, men hydrometer 1077. At dømme efter smag og opskrift vil jeg sige hydrometeret har ret.

Når jeg udtager en prøve til måling dypper jeg pipetten i det der kommer fra cirkulerings pumpen eller tager lidt fra toppen af urten. Ingen af delene virker godt. Jeg skyller pipetten og refraktometeret mellem brug.

Oplever i det noget lignende? Er mit refraktometer defekt? bruger jeg det forkert?

Mvh
Jesper
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 16:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Ustabile målinger fra refraktometer

Indlæg af Mikle »

Jeg bruger selv refraktometer og har aldrig oplevet at det er så ustabilt som du beskriver.

Kan det have noget at gøre med temperaturen på urten når du måler?

Ved hvilken temperatur måler du med dit refraktometer og dit hydrometer?

Har dit refraktometer hele tiden været ustabilt eller har du før målt med det hvor det var stabilt?

Mvh Mikkel
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Ustabile målinger fra refraktometer

Indlæg af kbh36 »

Husker du at tørre glasplade og klap inden du laver næste måling?
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Ustabile målinger fra refraktometer

Indlæg af jandk »

Når du skyller pipetten, kunne der så evt. sidde lidt vand tilbage som fortyder urten?
Det er ikke meget der skal til...
disco_glenn
Indlæg: 18
Tilmeldt: 1. mar 2020, 11:37

Re: Ustabile målinger fra refraktometer

Indlæg af disco_glenn »

Jeg har brugt refraktometeret 4 gange, og til at starte med synes jeg det gav det fine målinger.

Jeg skyller pladen og klap og tørrer efter med et viskestykke mellem brug. Jeg udtager en prøve med den lille pipette der følger med og renser den ved at tage lidt rent vand op i den og puste det ud igen et par gange.

Når jeg mæsker er urtens temperatur 68, evt 78 under mashout. Men jeg måler bare direkte fra spand til refraktometer, temperaturen er vel ikke relevant med et refraktometer?
Når jeg bruger hydrometer er urten nedkølet til stuetemperatur.

Som Jan skriver, hvis der er lidt vand i pipetten, kan det selvfølgelig give problemer.

Hvordan overfører i prøver fra urten til refraktometeret?

Mvh Jesper
Kongsted
Indlæg: 16
Tilmeldt: 14. feb 2013, 16:24

Re: Ustabile målinger fra refraktometer

Indlæg af Kongsted »

De fleste refraktometre korigerer for temperatur, Som jeg forstår dig måler du ved 68 grader +. Ved så høj temperatur tror jeg ikke refraktometeret kan korigere. Dit hydrometer måler sandsynligvis korrekt ved 20 grader C..
Det kan du aflæse nederst på skalaen.
Vh. Søren.
disco_glenn
Indlæg: 18
Tilmeldt: 1. mar 2020, 11:37

Re: Ustabile målinger fra refraktometer

Indlæg af disco_glenn »

Kongsted skrev: De fleste refraktometre korigerer for temperatur, Som jeg forstår dig måler du ved 68 grader +. Ved så høj temperatur tror jeg ikke refraktometeret kan korigere.
Hvordan gør i så når i mæsker? Tager i og køler prøven ned før i bruger refraktometeret, eller hvordan?
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Ustabile målinger fra refraktometer

Indlæg af Borg »

Den dråbe eller to på refraktometeret betyder ikke noget. Der er så stor en masse i linsen, at det ikke er noget problem. I hvert fald ikke, hvis refraktometeret selv har en temperatur omkring de 20 grader.
Men hvorfor måler du under mæskningen? Du kender vel ikke det sukkerindhold der skal være deri?
Den første vigtige måling er preboil gravity.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
disco_glenn
Indlæg: 18
Tilmeldt: 1. mar 2020, 11:37

Re: Ustabile målinger fra refraktometer

Indlæg af disco_glenn »

Borg skrev: Den dråbe eller to på refraktometeret betyder ikke noget. Der er så stor en masse i linsen, at det ikke er noget problem. I hvert fald ikke, hvis refraktometeret selv har en temperatur omkring de 20 grader.
Men hvorfor måler du under mæskningen? Du kender vel ikke det sukkerindhold der skal være deri?
Den første vigtige måling er preboil gravity.
Ved at tage målinger løbende kan jeg holde øje med udviklingen. Nogle gange stopper sukker udvindingen tidligt og kan jeg starte mashout tidligt, eller helt skippe det. Alternativt hvis jeg kan se der stadig kommer mere sukker i efter en time så venter jeg med mashout.

Men med din kommentar borg tænker jeg at problemet ligger i at der er lidt vand i pipetten. Så jeg vil tænke på at bruge noget andet engangs halløj istedet. Sugerør måske.

Mvh Jesper
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Ustabile målinger fra refraktometer

Indlæg af Borg »

Når jeg bruger en pipette til ar dage en prøve, “skyller” jeg den to-tre gange i urt. Sug op, tryk ud.
Jeg vil anbefale dig at lade mæskningen forløbe i de “normale” 60 minutter. Lad enzymerne få ro til at gøre deres arbejde.
Med din proces tror jeg, at du risikerer større udsving på din endelige OG.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
disco_glenn
Indlæg: 18
Tilmeldt: 1. mar 2020, 11:37

Re: Ustabile målinger fra refraktometer

Indlæg af disco_glenn »

Borg skrev:Når jeg bruger en pipette til ar dage en prøve, “skyller” jeg den to-tre gange i urt. Sug op, tryk ud.
Jeg vil anbefale dig at lade mæskningen forløbe i de “normale” 60 minutter. Lad enzymerne få ro til at gøre deres arbejde.
Med din proces tror jeg, at du risikerer større udsving på din endelige OG.
Aha, Ja det giver god mening. Det prøver jeg.

Typisk har prøver også mest vist at der stadig kommer sukker til og dermed har forlænget mæskningen.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"