Modtryksfylder

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Modtryksfylder

Indlæg af Knet »

Hej

Vil bare lige slå et lille slag for en fin lille modtryksfylder, der egner sig til forward sealing taps (Kompatibel med Vent-Matic, Perlick 600-serie, Ultratap og Intertap).

Jeg har endnu ikke prøvet den, men har set fine anmeldelser.

Jeg har en anden modtryksfylder også, som jeg sjældent bruger, da den skal rigges til på en lidt besværlig måde. Derfor sker det kun når jeg har en øl der skal lagres længe på flaske.

Den nye købte jeg, fordi den er plug and play direkte på hanerne i kegeratoren. Så tilkøbte jeg en balllock CO2 koblings studs, så jeg let kan koble CO2 på. Tanken er, at det nu bliver let at tømme et fad til flaske, at tage et par flasker med til venner fra hvert fad, at sende flasker til dm i håndbryg når den smager perfekt fra fadet osv.

Prøvede at få forhandler til at tage den til dk. Men det var ikke interessant. Synes du den er attraktiv kan den fås hos forhandleren i Norge (ikke EU) alternativt themaltmiller i uk.

Vh. Kenneth
98D4E8FE-C6D3-49CF-B97E-97DD23332AD6.jpeg
C9518CA2-46EE-4AD6-B93B-201F4F2EF051.jpeg
L.R.
Indlæg: 205
Tilmeldt: 21. mar 2008, 21:20
Geografisk sted: Roskilde

Re: Modtryksfylder

Indlæg af L.R. »

Hej
Her er en you-tube om fylderen
https://www.youtube.com/watch?v=FvQ3dvd5xjI" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg synes den mangler, som så mange andre fyldere,
en form for fiksering af flasken.
L.R.
HumleVæbneren
Indlæg: 82
Tilmeldt: 1. jul 2018, 20:39

Re: Modtryksfylder

Indlæg af HumleVæbneren »

Er hele ideen med tap coolers fylder ikke at den er enhåndsbetjent så man holder flasken i den ene hånd og så trykker den ned/betjener fylderen med den anden?

Ellers er den da ikke så meget smartere end så mange andre fyldere der kan kobles direkte på et fad.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Modtryksfylder

Indlæg af Knet »

Jo, kan netop betjenes med én hånd så at sige. Det er nok en god ide at holde på flasken, med den anden. Og direkte fra tap hvor kegs forbliver i skab, så jeg ikke skal unplugge 4 fade, desinficere slanger, koblinger mv. På min anden modtryksfylder skal jeg først desinficere en lang bremseslange og diverse JG-fittings, koblinger mv. for at få setup op at køre. Den er tohåndsbetjent med en trevejsventil, og så skal jeg have kile under flasken for at den holdes på plads. Og den kræver en rytme som, når den ikke holdes, medfører øl i loftet. Og så er der med den meget der skal rengøres efterfølgende. Ved den nye er det bare modtryksfylderen.

Den største fordel er dog, når brormand kommer på besøg, at jeg med den nye let kan tappe fra alle 4 haner, så han kan få flasker med hjem. Det ville aldrig ske med den gamle.

I øvrigt yderst kompakt og med teleskoprør, som trækkes ud og skubbes ind med flasken. Så slipper jeg for at klippe slangestykker til jf forskrllige flaskelængder og montere dem som på den gamle.

Hvorvidt det så vurderes at være en fordel er Individuelt. For folk der evt. står overfor at skulle anskaffe sig en, er det rart at der er valgmuligheder som add-on til haner, frem for at skulle bygge tårn/holder.

Den gamle er sådan en:
A3580EF2-D219-4382-B0A8-4B94330B369E.jpeg
F94D0A07-A091-4019-B462-22411AFF9D93.jpeg
L.R.
Indlæg: 205
Tilmeldt: 21. mar 2008, 21:20
Geografisk sted: Roskilde

Re: Modtryksfylder

Indlæg af L.R. »

[attachment=2]IMG_0052.JPG[/attachment]
[attachment=1]IMG_0049.JPG[/attachment]
[attachment=0]IMG_0050.JPG[/attachment]

Jeg har lavet dette DIY system til Counter Pressure beer Filling,
som vist på billederne.
Det er knap så forkromet, men det fungerer godt.

L.R.
Vedhæftede filer
Forbindelse til taphane
Forbindelse til taphane
Vacuumpumpe
Vacuumpumpe
Fiksering af flaske
Fiksering af flaske
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Modtryksfylder

Indlæg af Knet »

Det er da super L.R. Særligt med fikseringen. Kan den justeres eller er den tilpasset flasken du anvender? Bruger selv 33 eller 50 cl afhængig af øl. Og her er jeg på den gamle model nødt til at skubbe en større eller mindre kile under. Og det gør jeg.... for en flaske der hopper af med en bars tryk under fyldning giver en øleksplosion :-)
L.R.
Indlæg: 205
Tilmeldt: 21. mar 2008, 21:20
Geografisk sted: Roskilde

Re: Modtryksfylder

Indlæg af L.R. »

Fikseringen af flasken på min CPF'er sker ved en krumtapbevægelse,
der hæver flasken en konstant højde, armen støder mod et stop
lige efter topdødpunktet. Ventilblokken justeres på røret så der er
god tætning med flasken, der i denne stilling er låst.
Der kan justeres til alle flasker ved at justere ventilblokken.
På billedet er det en 2l flaske der fyldes.
Se også http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?f=26&t=13166" onclick="window.open(this.href);return false;
L.R.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"