lagringstid på 5-liters egetræsfad

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Brugeravatar
mrjakel
Indlæg: 80
Tilmeldt: 29. jul 2014, 11:08

lagringstid på 5-liters egetræsfad

Indlæg af mrjakel »

Er der nogle der har en nogenlund idé hvor lang tid jeg skal lagre mit øl på et 5L egetræsfad? Jeg har kun brugt tønden en enkelt gang. Det var til noget whiskey jeg lavede engang (som blev meget vellykket, det kan at prøve anbefales , hvis man kan lide whisky!), og det stod i 6 måneder, men så lang tid går jeg bestemt ikke udfra øllen skal have, for 6 måneders whisky-lagring på 5L's egetræsfad, det svarer til 10-12 år på et 220 liters fad.

Er der nogle der har en bare nogenlunde idé om hvor lang tid det skal have? Øllen jeg vil lagre er på ingen måde en tung øl (hvede-øl allá Hoegaarden), så det er ikke fordi jeg vil have smagen til at være gennemtrængende. Den skal stadig kunne fungere som en sommerøl, men også så man trods alt kan smage at den har været på fad.


venligst
- Jakob
Bryggercrow
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. aug 2013, 17:20

Re: lagringstid på 5-liters egetræsfad

Indlæg af Bryggercrow »

Er det ok jeg låner din tråd til lidt spørgsmål i samme boldgade?

Hvis man nu ikke har et egetræs tønde, kan man så evt bruge nogle wood chips/ryge smuld for at give sin Whisky lidt krop og "røg"?
Det bliver nok næste projekt efter banan mæsken nemlig ;)
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: lagringstid på 5-liters egetræsfad

Indlæg af Borg »

Det er en voldsom ting at gøre ved en hvedeøl.
Men hvis du insisterer, så stol på dine egne smagsløg.
Tag en lille prøve en gang imellem og vurder om den er, hvor du gerne vil have den.
Jeg ville nødig sætte et bestemt antal dage på.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
mrjakel
Indlæg: 80
Tilmeldt: 29. jul 2014, 11:08

Re: lagringstid på 5-liters egetræsfad

Indlæg af mrjakel »

Jeg ved at ikke ligger i hvedeølsstilen at lægge den på fad, men jeg er ikke helt glad for øllet, så jeg vil prøve at gøre et eller andet ved det.
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: lagringstid på 5-liters egetræsfad

Indlæg af Humlejægeren »

Bryggercrow skrev:Er det ok jeg låner din tråd til lidt spørgsmål i samme boldgade.
Det er faktisk god stil at lave sin egen tråd med mindre man har noget der direkte har med det oprindelige emne at gøre.
Brew Strong
Nikolaj
Bryggercrow
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. aug 2013, 17:20

Re: lagringstid på 5-liters egetræsfad

Indlæg af Bryggercrow »

Humlejægeren skrev:
Bryggercrow skrev:Er det ok jeg låner din tråd til lidt spørgsmål i samme boldgade.
Det er faktisk god stil at lave sin egen tråd med mindre man har noget der direkte har med det oprindelige emne at gøre.
Det ved jeg godt, det er også derfor jeg spørger pænt.
OP beskriver selv indledningsvis det der leder til mit spørgsmål, så det er vel mest henvendt til ham, og andre der måtte vide noget om det, istedet for lige frem at oprette egen tråd om et emne der i forvejen ligger i gråzonen, og hvoraf mit spørgsmål var afledt af hans indledning ;)
Besvar

Tilbage til "Udstyr"