"RIMS-tube" eller "Kettle-RIMS"...?(Erfaringer og råd søges)

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
freakojac
Indlæg: 24
Tilmeldt: 16. maj 2012, 13:46
Geografisk sted: Hørning

"RIMS-tube" eller "Kettle-RIMS"...?(Erfaringer og råd søges)

Indlæg af freakojac »

Jeg vil til at lave mig et elektrisk RIMS setup og går med forskellige overvejelser i forhold til hvilken vej jeg skal gå.

Jeg har en 18 liters igloo cooler, som jeg bruger som HLT, men overvejer at montere et varmelegeme i denne og cirkulere igennem den. (Kettle-RIMS)
Med PID på denne vil jeg både have mulighed for at bruge den til "full-volume" mæskning eller bruge den til sparge vandvarmer. (Jeg koger på gas)

En anden vej at gå, er at bygge en "RIMS-tube" med samme varmelegeme og PID.

Er der nogen, der kan komme med nogle fordele og ulemper ved de to setups?

Det eneste jeg kan komme på, der umiddelbart taler imod den første løsning,
er at jeg skal have en større vandmængde i cirkulation i forhold til den anden løsning. (Jeg brygger kun 20-30 liter ad gangen).
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: "RIMS-tube" eller "Kettle-RIMS"...?(Erfaringer og råd sø

Indlæg af kbaggen »

Du kan se hvad jeg gjorde på min side:
http://posebryg.bagge-nielsen.dk/diy-rims/" onclick="window.open(this.href);return false;
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
jkjen
Indlæg: 150
Tilmeldt: 22. mar 2009, 11:25
Geografisk sted: Hinnerup

Re: "RIMS-tube" eller "Kettle-RIMS"...?(Erfaringer og råd sø

Indlæg af jkjen »

Jeg har bygget mit eget setup rundt omkring gryder fra Stout Tanks&Kettles, et RIMS-rør fra Brewer's hardware, samt et dansk anskaffet varmelegeme, der måtte ombygges fra 3kW til 2kW (da jeg kun har 220V/10A til rådighed i bryggeriet).
Jeg skal brygge i weekenden og kan lige tage et par billeder, hvis det har interesse?
Det er ikke i den helt billige ende, tog lidt tid og hjælpe fra gode venner at få til at spille. Det virker fint, er nemt at holde rent og at arbejde med.
freakojac
Indlæg: 24
Tilmeldt: 16. maj 2012, 13:46
Geografisk sted: Hørning

Re: "RIMS-tube" eller "Kettle-RIMS"...?(Erfaringer og råd sø

Indlæg af freakojac »

jkjen skrev:Jeg har bygget mit eget setup rundt omkring gryder fra Stout Tanks&Kettles, et RIMS-rør fra Brewer's hardware, samt et dansk anskaffet varmelegeme, der måtte ombygges fra 3kW til 2kW (da jeg kun har 220V/10A til rådighed i bryggeriet).
Jeg skal brygge i weekenden og kan lige tage et par billeder, hvis det har interesse?
Det er ikke i den helt billige ende, tog lidt tid og hjælpe fra gode venner at få til at spille. Det virker fint, er nemt at holde rent og at arbejde med.
Du må meget gerne tage et par billeder og smide op, det lyder bestemt interessant.

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Thomse
Indlæg: 163
Tilmeldt: 17. jun 2014, 19:33
Geografisk sted: Karrebæksminde

Re: "RIMS-tube" eller "Kettle-RIMS"...?(Erfaringer og råd sø

Indlæg af Thomse »

Er der ingen steder i europa eller danmark man kan købe alle de dele man skal bruge til et RIMS step ?? Tænker der ryger en del told på fra usa.
freakojac
Indlæg: 24
Tilmeldt: 16. maj 2012, 13:46
Geografisk sted: Hørning

Re: "RIMS-tube" eller "Kettle-RIMS"...?(Erfaringer og råd sø

Indlæg af freakojac »

Thomse skrev:Er der ingen steder i europa eller danmark man kan købe alle de dele man skal bruge til et RIMS step ?? Tænker der ryger en del told på fra usa.
Hvis det er selve "RIMS-tuben" du efterlyser som kit, kan den købes i UK.
https://www.brewbuilder.co.uk/split-rims-kit.html

Dertil kommer varmelegeme og styring.
Thomse
Indlæg: 163
Tilmeldt: 17. jun 2014, 19:33
Geografisk sted: Karrebæksminde

Re: "RIMS-tube" eller "Kettle-RIMS"...?(Erfaringer og råd sø

Indlæg af Thomse »

Super.Tak for det.Det lader til jeg kan købe det hele der :-)
Kræsten
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18. mar 2014, 21:30
Geografisk sted: 6700 Esbjerg

Re: "RIMS-tube" eller "Kettle-RIMS"...?(Erfaringer og råd sø

Indlæg af Kræsten »

Jeg har et kettle-rims setup, det er jeg rigtig glad for. Hvis du vælger rims-tuben, skal du passe på ikke at få lavet en “rørbombe”

Mvh. Christian
freakojac
Indlæg: 24
Tilmeldt: 16. maj 2012, 13:46
Geografisk sted: Hørning

Re: "RIMS-tube" eller "Kettle-RIMS"...?(Erfaringer og råd sø

Indlæg af freakojac »

Kræsten skrev:Jeg har et kettle-rims setup, det er jeg rigtig glad for. Hvis du vælger rims-tuben, skal du passe på ikke at få lavet en “rørbombe”

Mvh. Christian
Hvordan styrer du flowet mellem de to beholdere? Autosparge, manuelt eller anden snedig løsning?

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: "RIMS-tube" eller "Kettle-RIMS"...?(Erfaringer og råd sø

Indlæg af Dalmoseosebryg »

9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: "RIMS-tube" eller "Kettle-RIMS"...?(Erfaringer og råd sø

Indlæg af 9colai »

freakojac skrev:
Kræsten skrev:Jeg har et kettle-rims setup, det er jeg rigtig glad for. Hvis du vælger rims-tuben, skal du passe på ikke at få lavet en “rørbombe”

Mvh. Christian
Hvordan styrer du flowet mellem de to beholdere? Autosparge, manuelt eller anden snedig løsning?

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Jeg har selv et kettle rims setup, og jeg løser det ved at bruge tyngdekraft og et "pickup" tube i gryden, som står højest. Jeg kan så dreje dette rør op til et niveau, som bestemmer mængden af urt i gryden. Altså enden af røret er hævet over bunden.

Det suger en masse luft med, så det er ikke ideelt ift iltning af varm urt, men jeg kan forstå at det nok ikke er noget problem i virkeligheden. Det finder jeg ud af når de 2 næste bryg, jeg har lavet, er klar :-).
Kræsten
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18. mar 2014, 21:30
Geografisk sted: 6700 Esbjerg

Re: "RIMS-tube" eller "Kettle-RIMS"...?(Erfaringer og råd sø

Indlæg af Kræsten »

Jeg bruger Blichmanns Autosparge
Besvar

Tilbage til "Udstyr"