Bryganlæg til kørestolsbruger

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
CarstenEM
Indlæg: 3
Tilmeldt: 7. sep 2011, 18:09

Bryganlæg til kørestolsbruger

Indlæg af CarstenEM »

Er en rutineret håndbrygger, der er endt i kørestol/ gangbesværet, efter en knoglemarvstransplantation.
Søger derfor et fuldautomatisk bryganlæg med så lidt bøvl som muligt... få løft .. let rengøring... nem mæskestyring..... nem overførsel til gærtank...osv. Anlægget må meget gerne være 50l men 30l kunne også gå an.

Har kig på grainfather, brewster beacon,og Lund tekniks nye brewstar (med kran)
https://beerstar.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nogle erfaringer?
mknudsgaard
Indlæg: 138
Tilmeldt: 6. maj 2015, 19:39
Geografisk sted: Holstebro

Re: Bryganlæg til kørestolsbruger

Indlæg af mknudsgaard »

Jeg har aldrig prøvet Lunds, men hvis jeg skulle undgå løft ville det helt klart være mit foretrukne.

Desuden ville jeg føle mig 100% sikker på, at jeg kan få hjælp og evt. tilbyggelser ved Lund, han er sgu ferm på fingrene :-)
mknudsgaard
Indlæg: 138
Tilmeldt: 6. maj 2015, 19:39
Geografisk sted: Holstebro

Re: Bryganlæg til kørestolsbruger

Indlæg af mknudsgaard »

Jeg har i øvrigt selv en danbrygger som i udformning ligner de anlæg du selv nævner, og når jeg skal løfte kurven med malt er den temmelig tung - ISÆR når jeg brygger 40 liter.
laurlur
Indlæg: 7
Tilmeldt: 2. jun 2014, 18:23

Re: Bryganlæg til kørestolsbruger

Indlæg af laurlur »

Jeg tænker det i din situation giver rigtig god mening at gå ned i 5-10 liters batch for helt at undgå løft. Det kunne være biab eller en lille svane.
CarstenEM
Indlæg: 3
Tilmeldt: 7. sep 2011, 18:09

Re: Bryganlæg til kørestolsbruger

Indlæg af CarstenEM »

5 liter.... så giver det jo ikke mening at brygge overhovedet....
Og der er jo løft uanset hvad..
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Bryganlæg til kørestolsbruger

Indlæg af Truntebryg »

Hvis jeg skulle lave et setup - så vil jeg bruge en BrewMonk/ Beacon som mæskekar.

Stil den på et meget lavt bord - og du kan nemt komme til maltpiben.

Det du skal gøre anderledes (har prøvet det en gang) er at pumpe urten over i en anden gryde under sparge processen. (kræver skuerør) - du lader simpelthen maltpiben blive hvor den er !!

Du kan justere flow med ventilen på røret, og samtidig spæde op med spargevand (evt. via pumpe fra en anden gryde) - hermed kan du nu lave en ægte fly-sparge ☺

Kogegryden kan faktisk være op til 50L da du kan have op til 8-8½ kg malt i BrewMonken - således kan du lave 40-45L øl af normal styrke.

Pt arbejder jeg med forsøg, hvor bundpladen i maltpiben bliver skiftet til en plade med Ø2mm huller - det giver et meget bedre gennemløb. (2 bryg indtil nu)

Hvis du kan nøjs med mindre mængter, så kan kogegryden udskiftes midlertidigt med en gærspand - hvorfra du så pumper urten tilbage i BrewMonken når den er tom og skyllet. Du kan lave extrem klar urt på denne måde. Går faktisk og tænker over, om jeg skal skifte over til denne process pga den klare urt !!!
Besvar

Tilbage til "Udstyr"