Narturlig kabonering i Farmentasaurus

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Mantzius
Indlæg: 23
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:30

Narturlig kabonering i Farmentasaurus

Indlæg af Mantzius »

Hej alle

Hvordan kan man styre den naturlige karbonisering af øl, når man brygger i Farmentasaurus med ekstra udstyr til brygning under tryk.
Jeg er med på at man sætter trykket på manometeret, men hvad med tid i "fadet". Kan man ikke risikerer, at man over karbonerer øllet, når man ikke ved præsis hvor lang tid gæringen tager ??
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Narturlig kabonering i Farmentasaurus

Indlæg af kbaggen »

Hej,
jeg er også interesseret i dette koncept!

Hvad jeg har læst/gennemskuet, er at øllet skal være meget koldt eller mister du CO2, og du risikere øllet bruser over, samt flaskerne skal ligeledes være kolde! Derudover snakker nogle noget beergun.......!

Har pt. selv brygget 2 øl i "fatboy" og har hældt sukerlage i til sidst mens øllet var koldt, første gang gik det fint, mens anden gang var der forskel på smag af sukker mellem top, midt og bund, så denne minimal humlet pilsner blev plasket tilbage og dermed kraftigt oxideret for derefter at blive flasket (fin test af oxidation/opbevaring:-)

Min konklusion er, hæld sukkerlage på ved koldt temperatur, omrør forsigtigt med lang brygske og flask/karbonere normalt, men hvis du finder ud af at flaske fra den lige efter gæring og dermed under tryk, så er jeg lutter ører! Men om man når helt de samme og præcise karboneringsniveau er jeg dog meget i tvivl om!

Dog er der nogle der skriver at øllet blvier kedeligt på flaske hvis det ikke er karboneret naturligt! Men det er måske endnu en af de mange øl-myter!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Mantzius
Indlæg: 23
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:30

Re: Narturlig kabonering i Farmentasaurus

Indlæg af Mantzius »

Jeg har nu tænkt mig at tappe på flasker, med en BeerGun.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"