Kegerator problemer

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Holger
Indlæg: 339
Tilmeldt: 2. aug 2012, 11:28
Geografisk sted: Aalborg (Gug)
Kontakt:

Kegerator problemer

Indlæg af Holger »

Jeg har nogle problemer med min kegerator. Til og styre temp og køling, der bruger jeg en STC-100, som jeg købte færdig lavet herinde. Inde i selve køleskabet, har jeg en frostvagt fra Biltema, til og komme med varmen. Køleskabet er skruet helt op, og frostvagten den står ca. på 1/4.
Jeg gærer i en Cornelius fustage. Temperaturføleren sidder på fustagen og jeg har tapet en svamp udenpå, så selve føleren sidder op af fustagen.
Gæringen er sat til 17 grader, men den giver mig nogle problemer. Når den bliver for varm, kommer den helt op på en ca 20 grader, så begynder kølingen, den stopper ved de 17 grader, men displayet viser, at den kommer helt ned på en 15 grader, når den er stoppet med kølingen.
Forstår slet ikke de store udsving, nogle der har en idé om hvad det kan være og om der måske er noget galt med tingene, måske virker stc'en ikke ordentlig? Måske er der en løs forbindelse et sted???
Hellhound.dk
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Kegerator problemer

Indlæg af fjorgensen »

Prøv at se i den tilhørende STC-1000 Operation Instruction, der er fire indstillings muligheder.
keep it simple !
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Kegerator problemer

Indlæg af peos »

Afmonter varmelegemet, lad føleren hænge løst i skabet og stil udsving på STC'en på 0,5 grader. Sådan har jeg gjort, og udsvinget er ikke mere end de 0,5 grader.
Brugeravatar
Dntb1985
Indlæg: 503
Tilmeldt: 4. sep 2015, 01:58
Geografisk sted: Viborg

Re: Kegerator problemer

Indlæg af Dntb1985 »

Holger skrev:Jeg har nogle problemer med min kegerator. Til og styre temp og køling, der bruger jeg en STC-100, som jeg købte færdig lavet herinde. Inde i selve køleskabet, har jeg en frostvagt fra Biltema, til og komme med varmen. Køleskabet er skruet helt op, og frostvagten den står ca. på 1/4.
Jeg gærer i en Cornelius fustage. Temperaturføleren sidder på fustagen og jeg har tapet en svamp udenpå, så selve føleren sidder op af fustagen.
Gæringen er sat til 17 grader, men den giver mig nogle problemer. Når den bliver for varm, kommer den helt op på en ca 20 grader, så begynder kølingen, den stopper ved de 17 grader, men displayet viser, at den kommer helt ned på en 15 grader, når den er stoppet med kølingen.
Forstår slet ikke de store udsving, nogle der har en idé om hvad det kan være og om der måske er noget galt med tingene, måske virker stc'en ikke ordentlig? Måske er der en løs forbindelse et sted???
Hvis du Holder S inde på din Stc-1000 kommer du ind i hovedmenuen, hvis du du trykker pilen op på den den hedder f2, trykker på s en enkelt, holder s nede efterfølgende, og så skruer ned på 0.5 grader, efterfulgt af power knappet, så burde den være indstillet. Jeg ville gøre som du gør, og smide en svamp på fustagen, i stedet for at lade den hænge løst i rummet.
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 21:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Kegerator problemer

Indlæg af MonkeyBrew »

Der er både fordele og ulemper ved at lage proben hænge i luften kontra på siden af tanken. Hvis man placere proben på siden aftanken, så er den omgivende temperatur allerede meget køligere eller varmere end den skal være og køleskabet/fryseren vil tænde oftere end hvad godt er. At skulle køle/varme en stor termomasse ned/op til den ønskede temperatur kræver en god isolation og en præcis temperaturstyring som en PID. En stc har ikke muligheden for at kompensere for temperatursving. Det kan en PID.
Men når man nu bruger en stc, så må man bruge de metoder der er lagt for.
At lade proben hænge giver øjeblikkelig afmåling og måler rumtemperaturen. Dog vil temperaturskift blive registreret hurtigere og sandsynligvis give samme problematikker som at skyde over og under temperaturen med probens placeret på tanken. En mellemløsning kunne være at placere proben i en 1/2 flaske med vand. Proben skal dog ikke have direkte kontakt med vandet, da man kan risikere at den fejlmåler ved en evt utæthed i proben. Jeg har gjort det at jeg har taget en 1/2 liter sodavandsflaske, boret hul i proppen og limet et gammelt gærrør derpå. Så kan probens placeres indeni og den holder sig tør. Det giver relativ stabil temperatur uden de vilde temperatursving.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Kegerator problemer

Indlæg af Truntebryg »

Regulerings-sløjfer har altid været lidt triggy at forstå... og går nemt i selvsving.

Men når du isolere proben til fustagen, så har du en enorm varmemasse der skal flyttes i temperatur - og det sker ikke over et par minutter.

Det nemmeste er altså at holde omgivelses temperaturen konstant (løs probe) for på et eller andet tidspunkt så vil fustagen jo opnå samme temperatur.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"