Pin-Lock VS Ball-Lock

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
AndersVesterø
Indlæg: 71
Tilmeldt: 23. dec 2015, 13:29
Geografisk sted: Elverhøjen, 8370 Hadsten

Pin-Lock VS Ball-Lock

Indlæg af AndersVesterø »

Hej!

jeg har været så u-opmærksom at købe cornelius kegs med Pin-Lock og Ball-Lock koblinger...

Nu kommer spørgsmålet som sikker er region: Hvad jeg skal bytte rundt til?

A. Skifte Pin-Lock på kegs til Ball-lock (8 kegs købt = 16 nye koblinger)
B. Sende Ball-Locks tilbage og bytte til Pin-Locks koblinger? (3 stk koblings sæt købt = 6 stk)

Hvad mener I?? er noget bedre end andet???

/Anders
Brugeravatar
Michal
Indlæg: 330
Tilmeldt: 22. jul 2014, 11:17
Geografisk sted: Vejen - Sydjylland

Re: Pin-Lock VS Ball-Lock

Indlæg af Michal »

Jeg bruger selv ball lock, men jeg tror det er en smags sag.

Det der kunne være interessant var måske om der er overvægt at den ene frem for den anden i håndbrygger kredse?
Udstyr:
2 x Nimbus 29 el-gryder
2 x modstrøms køler
2 x cirkulations pumper
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 10:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Pin-Lock VS Ball-Lock

Indlæg af Nimbus39 »

Ball lock er mest udbredt, men det er ikke svært at skaffe reservedele til Pin Lock.
Jeg ville vælge at køre videre med den type du har flest af.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Pin-Lock VS Ball-Lock

Indlæg af Øystein »

Det her er også en mulighed.BilledeBilledeBillede


Sent from my iPad using Tapatalk
AndersVesterø
Indlæg: 71
Tilmeldt: 23. dec 2015, 13:29
Geografisk sted: Elverhøjen, 8370 Hadsten

Re: Pin-Lock VS Ball-Lock

Indlæg af AndersVesterø »

Hej!

Go plan at køre videre med det der er flest af...! i sær hvis de er lige gode...

Pin-Lock it is.... :-) TAK
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Pin-Lock VS Ball-Lock

Indlæg af Truntebryg »

Ball-lock er skod - Pin-lock er meget nemmere at have med at gøre...

Kører desværre med begge dele
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Pin-Lock VS Ball-Lock

Indlæg af peos »

Truntebryg skrev:Ball-lock er skod - Pin-lock er meget nemmere at have med at gøre...

Kører desværre med begge dele
Hvorfor er Pin-lock nemmere at have med at gøre (har selv kun Ball-lock)?
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Pin-Lock VS Ball-Lock

Indlæg af Thage »

peos skrev:
Truntebryg skrev:Ball-lock er skod - Pin-lock er meget nemmere at have med at gøre...

Kører desværre med begge dele [WHITE SMILING FACE]
Hvorfor er Pin-lock nemmere at have med at gøre (har selv kun Ball-lock)?
Tror primært det er når du er fuld eller uopmærksom - er du grundig og ordentlig spiller det fint ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Pin-Lock VS Ball-Lock

Indlæg af kbh36 »

På pinlock er det ikke muligt at sætte connectorne forkert på, men på ball lock kan du godt bytte rundt, men det kræver man trykker til, til gengæld sidder de godt fast bagefter.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Pin-Lock VS Ball-Lock

Indlæg af Truntebryg »

Thage er inde på lidt af det rigtige, man får sandheden af børn og fulde folk

Ball-lock er født med det problem at ventilerne ser ens ud, og man kan ikke sådan lige kan se forskel. Hvis O-ringen ikke er smurt ordentligt, så kan konnekteren gå lidt stramt og man har nu mulighed for at sætte skidtet forkert sammen – og så er det bare ikke til at få fra hinanden igen..

Man har så forsøgt at fræse en slidse i CO2 ventilen – så der ligesom optisk er 2 møtrikker = CO2.

Problemet er at det er ikke alle fabrikanter der gør det, yderligere problem nogle fabrikanter gør det også på øl ventilen.

De flinke fabrikanter, har så valgt at støbe en hvid cirkel ind i det sorte håndtag = man har mulighed for at se hvor CO2 ventilen er. Andre har valgt at lime et rundt CO2 mærke på indersiden af håndtaget – MEN det kræver at man ser mærket fra den korrekte vinkel. Andre fabrikanter gør slet ikke noget ved mærkningen.

Når en som jeg så har købt fade fra 6-7 forskellige fabrikanter er det = kaos !!!

For at gøre det hele rigtig sjovt, så fik vi købt nogle fade hjem hvor der var monteret 2 CO2 ventiler på hvert fad. Det var ikke noget der gav point til Ball-lock, oj hvor der blev kæmpet, for vi kunne jo ikke lige se fejlen – og det er ikke det sjoveste når der står 30 mennesker og tænker sit ;)

Pin-lock der imod, kan slet ikke gå ned over ventilen før bajonet fatningen er på plads – så man kan slet ikke stå med en konnektor halvt på. Man kan også (uden briller) se hvilken ventil der er til CO2 – 2 x pin = CO2. Farve mærkningen er heldigvis ens, rigtig øl = sort øl = sort konnektor.

Pin-lock fås også i en ”long-neck” udgave således at man nemmere kan få slangen på plads.

Pin-lock koblingen sættes ned over ventilen, bajonet fatningen spores på plads, ventilen kan trykkes på plads - Bajonet fatningen drejes på plads, alt uafhængigt af hinanden. På Ball-lock skal alle 3 ting gøres på samme tid - låsering trækkes tilbage, samtidig skal ventilen spores, og trykkes på plads (evt. drejes hvis O-ringen er lidt tør) og det et sted hvor der kun er 2 x 20mm space ... hvis setup ikke er idealt, så er det ikke en en-hånds betjening. Bevars de 95 gange ud af 100 går det fint - men det er de sidste 5 der giver dårlig erfaring. Nu er jeg nok også hårdt ramt, da jeg ikke har CO2 fast på fadene, men efterfylder dagen efter der er drukket øl = 6 fade der lige skal pumpes op igen. Jeg har måske efterfyldt CO2 op imod 2000 gange - så derfor vil der være nogle der driller en gang imellem.

Så er der selve placeringen af ventilen, på Ball-lock sidder den mellem håndtagene = kun 90° mulighed for slangeføring – med mindre man vil have den ud over fustagens diameter. På Pin-lock kan den drejes næsten 200° = meget større fleksibilitet.

Efter 4-500 anstik på fustager, så er der ingen tvivl her (ca 10 fustager af hver slags) jeg ville vælge Pin-lock – desværre er det lidt Batamax / VHS problematikken om igen, det er Ball-lock der er mest udbredt og vil man være med - så må man have nogle fade med Ball-lock.

For den enkelte brygger er det ikke det store problem, få mærket fustagerne ordentligt, men når man som jeg kan risikere at få indleveret 8-10 fustager til en smagning, så var det rart at man kunne være 100% sikker.. og ikke stå og bakse med ventiler 5 min før man er på
AndersVesterø
Indlæg: 71
Tilmeldt: 23. dec 2015, 13:29
Geografisk sted: Elverhøjen, 8370 Hadsten

Re: Pin-Lock VS Ball-Lock

Indlæg af AndersVesterø »

Hej igen!

Nu da jeg har fået samlet så mange i dette forum som har kegs, vil jeg lige høre jeres holdning til mit renoveringssæt til Pinlock systemet.

Jeg er lidt i tvivl om det er de forkerte Pinlock fjedre/paknings sæt jeg har fået til montage. Før udskiftning er låsen plan med toppen af han-konlingen og efter udskiftning stikker tuden lidt op. Det er selvfølgelig fordi de ikke har samme mål, men jeg overvejer om det er OK eller ej! Jeg kan så småt se pakningen på indsatsen, og derudover ser det også mærkeligt ud at den ene system strammer væsentligt mere end det andet.

Kom frisk med rå!
Før renovering
Før renovering
Ny monteret
Ny monteret
Ny er den lange og gammel kort
Ny er den lange og gammel kort
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Pin-Lock VS Ball-Lock

Indlæg af Truntebryg »

Tjaa, jeg skruer faktisk aldrig mine ventiler af... Nogle skriver at garantien bortfalder hvis man gør det

Har selvfølgelig gjort det et par gange, og der har jeg haft lidt problemer med at spore den gamle type ind, når det skal skrues sammen. (må have en skruetrækker ned for at holde den på plads)

Den lange typer virker lidt mere genial, da fjederen er længere og forhøjningen sikkert holder ventilen på plads.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Pin-Lock VS Ball-Lock

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Truntebryg skrev:Thage er inde på lidt af det rigtige, man får sandheden af børn og fulde folk

Ball-lock er født med det problem at ventilerne ser ens ud, og man kan ikke sådan lige kan se forskel. Hvis O-ringen ikke er smurt ordentligt, så kan konnekteren gå lidt stramt og man har nu mulighed for at sætte skidtet forkert sammen – og så er det bare ikke til at få fra hinanden igen..

Man har så forsøgt at fræse en slidse i CO2 ventilen – så der ligesom optisk er 2 møtrikker = CO2.

Problemet er at det er ikke alle fabrikanter der gør det, yderligere problem nogle fabrikanter gør det også på øl ventilen.

De flinke fabrikanter, har så valgt at støbe en hvid cirkel ind i det sorte håndtag = man har mulighed for at se hvor CO2 ventilen er. Andre har valgt at lime et rundt CO2 mærke på indersiden af håndtaget – MEN det kræver at man ser mærket fra den korrekte vinkel. Andre fabrikanter gør slet ikke noget ved mærkningen.

Når en som jeg så har købt fade fra 6-7 forskellige fabrikanter er det = kaos !!!

For at gøre det hele rigtig sjovt, så fik vi købt nogle fade hjem hvor der var monteret 2 CO2 ventiler på hvert fad. Det var ikke noget der gav point til Ball-lock, oj hvor der blev kæmpet, for vi kunne jo ikke lige se fejlen – og det er ikke det sjoveste når der står 30 mennesker og tænker sit ;)

Pin-lock der imod, kan slet ikke gå ned over ventilen før bajonet fatningen er på plads – så man kan slet ikke stå med en konnektor halvt på. Man kan også (uden briller) se hvilken ventil der er til CO2 – 2 x pin = CO2. Farve mærkningen er heldigvis ens, rigtig øl = sort øl = sort konnektor.

Pin-lock fås også i en ”long-neck” udgave således at man nemmere kan få slangen på plads.

Pin-lock koblingen sættes ned over ventilen, bajonet fatningen spores på plads, ventilen kan trykkes på plads - Bajonet fatningen drejes på plads, alt uafhængigt af hinanden. På Ball-lock skal alle 3 ting gøres på samme tid - låsering trækkes tilbage, samtidig skal ventilen spores, og trykkes på plads (evt. drejes hvis O-ringen er lidt tør) og det et sted hvor der kun er 2 x 20mm space ... hvis setup ikke er idealt, så er det ikke en en-hånds betjening. Bevars de 95 gange ud af 100 går det fint - men det er de sidste 5 der giver dårlig erfaring. Nu er jeg nok også hårdt ramt, da jeg ikke har CO2 fast på fadene, men efterfylder dagen efter der er drukket øl = 6 fade der lige skal pumpes op igen. Jeg har måske efterfyldt CO2 op imod 2000 gange - så derfor vil der være nogle der driller en gang imellem.

Så er der selve placeringen af ventilen, på Ball-lock sidder den mellem håndtagene = kun 90° mulighed for slangeføring – med mindre man vil have den ud over fustagens diameter. På Pin-lock kan den drejes næsten 200° = meget større fleksibilitet.

Efter 4-500 anstik på fustager, så er der ingen tvivl her (ca 10 fustager af hver slags) jeg ville vælge Pin-lock – desværre er det lidt Batamax / VHS problematikken om igen, det er Ball-lock der er mest udbredt og vil man være med - så må man have nogle fade med Ball-lock.

For den enkelte brygger er det ikke det store problem, få mærket fustagerne ordentligt, men når man som jeg kan risikere at få indleveret 8-10 fustager til en smagning, så var det rart at man kunne være 100% sikker.. og ikke stå og bakse med ventiler 5 min før man er på
Sikke en smøre :) men helt enig og jeg foretrækker også pin-lock
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Pin-Lock VS Ball-Lock

Indlæg af Truntebryg »

Tjaa, altså hvis man ser sig lidt halv-ond på noget - så må man jo begrunde det

Iøvrigt er jeg blevet lidt tilhænger af A-kobling / S-kobling - da jeg syntes de giver et mere kontrolleret flow. (de fåes også til Cornelius)
Brugeravatar
mvk
Indlæg: 189
Tilmeldt: 20. sep 2009, 15:40
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Pin-Lock VS Ball-Lock

Indlæg af mvk »

Truntebryg skrev:Tjaa, altså hvis man ser sig lidt halv-ond på noget - så må man jo begrunde det

Iøvrigt er jeg blevet lidt tilhænger af A-kobling / S-kobling - da jeg syntes de giver et mere kontrolleret flow. (de fåes også til Cornelius)
Hej Søren
Har du et link til Cornelius med S-kobling?

Hilsen Morten
Det bliver et godt brygår i år.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"