Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af kbaggen »

Det glæder jeg mig til at høre om :-)
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af Truntebryg »

BONK - 4 hvedeøl på lager, det var da en mareridt af den værste slags

Nå jeg får vel lært det en dag...

Måske netop pga. dette indlæg, så skulle jeg måske prøve igen.

Har en "Kristal Weizen" gær liggende...
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af Øystein »

Truntebryg skrev:BONK - 4 hvedeøl på lager, det var da en mareridt af den værste slags [WHITE SMILING FACE]

Nå jeg får vel lært det en dag...

Måske netop pga. dette indlæg, så skulle jeg måske prøve igen.

Har en "Kristal Weizen" gær liggende...
Det kunne ligne et mareridt.Billede
Jeg har heldigvis en svoger som i 50 års gave ønsker sig hvedeøl.
Det skal han få så han kan klare den hen over sommeren.Billede
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af kbaggen »

Hvadså :-) ?
noget nyt, nogle erfaringer at dele!

Hvedeøl er godt, punktum!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af Øystein »

De er færdigkarboneret. En tester er under opsejling.


Sent from my iPad using Tapatalk
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af Broder Jacob »

Har en hvedeøl til karbonering, som er decocteret i tre trin. ( fra beersmith)
jeg bruger i øvrigt konsekvent decoction til alle undergærede øl. der er tydelig smagsforskel.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af kbaggen »

Øystein skrev:De er færdigkarboneret. En tester er under opsejling.
he he, du slipper ikke, hvad er dine konklusioner og erfaringer?
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af Øystein »

And the winner is......
Så fik jeg efter let præs / påmindelser fra kbaggen har jeg nu taget mig sammen til at lave min lille og uvidenskabelige test af de fire øl.
Urten har været den samme, gæringstemperatur har været den samme. Eneste forskel har været gæren.
1. Lallemand Munich
2. Wyeast 3068
3. Lallemand Munich Classic
4. Fermentis WB-06

Jeg har testet på følgende tre parametre: Karbonering/opskænkning, duft og smag.
Som man kan se på billederne er det også en farveforskel som er reel.
De tre første er ens karboneret. WB-06 er åbenbart mere sulten og har med samme sukkermængde dannet mere CO2. Dette resulterer i, hvor de tre første har et tæt og højt skum så har WB-06 et skum bestående af større bobler og en flaske som blev ved med at skumme over.

Duftmæssigt er nr.
1. Let syrlig med en god gærduft.
2. Præg af frugt estere og gær, afbalanseret og mild.
3. Intens duft af frugtestere, gær, udpræget banan og er tæt græsagtig.
4. Syrlig, skarp og sæbeagtig. CO2 i næsen.

Smag.
1. Let sødlig smag. Frugtestere men også med en vis astringens.
2. Mild og afbalanceret, let sødlig med udprægede frugtestere, banan.
3. Frisk og afbalanceret. Helt klar smæk på frugtestere som præger smagen, banan.
4. Skarp smag som kan stamme fra CO2. Den er syrlig med præg af citrus. Helt klart astringens som ikke klæder en weissbier.

Konklusionen: De to helt klart mest vellykkede øl er wyeast 3068 og Munich Classic. Hvis jeg skulle gå videre med projektet og decoctere mæsken for at få en lidt mere fremtrædende maltsmag så er det disse to som skal battle.

Lallemand Munich er ikke dømt helt ude men mod sin fætter Munic Classic holder den ikke mål. WB-06 køber jeg ikke igen, den stikker for meget af på alle parametere til at fortsat have min interesse.

I en snæver vending ville jeg vælge Munich Classic. Men jeg tror vådgæren fra wyeast ville vinde en hel del ved at hæve gæringstemperaturen et par grader. Dette med henblik på at producere flere estere.Billede


Sent from my iPad using Tapatalk
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af Øystein »

Øystein skrev:And the winner is......
Så fik jeg efter let præs / påmindelser fra kbaggen nu taget mig sammen til at lave min lille og uvidenskabelige test af de fire øl.
Urten har været den samme, gæringstemperatur har været den samme. Eneste forskel har været gæren.
1. Lallemand Munich
2. Wyeast 3068
3. Lallemand Munich Classic
4. Fermentis WB-06

Jeg har testet på følgende tre parametre: Karbonering/opskænkning, duft og smag.
Som man kan se på billederne er det også en farveforskel som er reel.
De tre første er ens karboneret. WB-06 er åbenbart mere sulten og har med samme sukkermængde dannet mere CO2. Dette resulterer i, hvor de tre første har et tæt og højt skum så har WB-06 et skum bestående af større bobler og en flaske som blev ved med at skumme over.

Duftmæssigt er nr.
1. Let syrlig med en god gærduft.
2. Præg af frugt estere og gær, afbalanseret og mild.
3. Intens duft af frugtestere, gær, udpræget banan og er tæt græsagtig.
4. Syrlig, skarp og sæbeagtig. CO2 i næsen.

Smag.
1. Let sødlig smag. Frugtestere men også med en vis astringens.
2. Mild og afbalanceret, let sødlig med udprægede frugtestere, banan.
3. Frisk og afbalanceret. Helt klar smæk på frugtestere som præger smagen, banan.
4. Skarp smag som kan stamme fra CO2. Den er syrlig med præg af citrus. Helt klart astringens som ikke klæder en weissbier.

Konklusionen: De to helt klart mest vellykkede øl er wyeast 3068 og Munich Classic. Hvis jeg skulle gå videre med projektet og decoctere mæsken for at få en lidt mere fremtrædende maltsmag så er det disse to som skal battle.

Lallemand Munich er ikke dømt helt ude men mod sin fætter Munic Classic holder den ikke mål. WB-06 køber jeg ikke igen, den stikker for meget af på alle parametere til at fortsat have min interesse.

I en snæver vending ville jeg vælge Munich Classic. Men jeg tror vådgæren fra wyeast ville vinde en hel del ved at hæve gæringstemperaturen et par grader. Dette med henblik på at producere flere estere.Billede


Sent from my iPad using Tapatalk

Sent from my iPad using Tapatalk
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af kbaggen »

Hej, og super mange tak for dit indlæg! Super arbejde!
Synes det falder meget godt i sammen med mine iagtagelser!

I min egen "shortout" i fredag med en kammerat blev vi faktisk enige om at den øl med ne blanding af lallemand Classik muich og så mangerove jack m20 gær (½ n ½), var bedre end den med 3068 vådgær! Men det er nok mere et tilfælde, men indikere dog alligevel at disse 2 tørgær ikke er helt væk.......!
Klaus
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af Broder Jacob »

Jeg har lige tappet en Weizenbock, hvor jeg for første gang har givet den 5 dage i åben gærspand.
Det var med hjertet i halsen at jeg lagde låget løst på, indtil der var kraussen og så fjernede og lod stå åben i 5 dage.
Umiddelbart smager den ganz schön, som adventinus. Afventer karbonering.
Det var en 2 G WLP hvedegær.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af kbaggen »

Broder Jacob skrev:Jeg har lige tappet en Weizenbock, hvor jeg for første gang har givet den 5 dage i åben gærspand.
Det var med hjertet i halsen at jeg lagde låget løst på, indtil der var kraussen og så fjernede og lod stå åben i 5 dage.
Umiddelbart smager den ganz schön, som adventinus. Afventer karbonering.
Det var en 2 G WLP hvedegær.
Jeg har også gjort det et par gange og det giver mere smag af banan.........men til andre der overvejer så går vi mod frugtflue sæson nuog jeg har af erfaring oplevet der går actobacter (eddikesyre baktíer) i fra disse fluer om efteråret, så jeg vil nok anbefale at vente til vinter fra nu af!

Øh....hvad er 2 G WLP hvedegær?

Du må endellig dele mere når den er helt færdig!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Jens H
Indlæg: 60
Tilmeldt: 21. maj 2015, 07:38
Geografisk sted: Odense SØ

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af Jens H »

Fedt eksperiment, Øystein! Tak for at du deler resultaterne med os!
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af Øystein »

Er der nogen der har et bud på, hvordan de forskellige gær ændrer farven på det færdige øl?
Det er samme urt brygget over to gange, så dér kan der ligge en mulighed for difference.
Men ved samme urt???


Sent from my iPad using Tapatalk
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Sammenligning af gær: WB-06 vs. Lallemand Munich.

Indlæg af kbaggen »

Øystein skrev:Er der nogen der har et bud på, hvordan de forskellige gær ændrer farven på det færdige øl?
Det er samme urt brygget over to gange, så dér kan der ligge en mulighed for difference.
Men ved samme urt???


Sent from my iPad using Tapatalk
Mængder? Har du fået lige meget ud af begge bryg?

Har de stået lige langt tid.....som jeg husker det har du brygget af 2 omgange med noget tid imllem, og der kan jo ske en del sedimentation selv i hvedeøl, og det ændre vil også lidt på fave?

Suspension/flokkoering, hvis der er forskel på gærens evne til at blive i væskefasen, ja, så betyder det jo også noget, hænger sammen med overstående!

Det er lige hvad jeg tænker! Og jeg tror du skal finde svaret i de sidste 2? Hvad siger eksperterne?
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Besvar

Tilbage til "Udstyr"