Falsk bund til Gruekedel

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
KimSkifter
Indlæg: 48
Tilmeldt: 7. dec 2005, 10:25
Geografisk sted: Aars
Kontakt:

Falsk bund til Gruekedel

Indlæg af KimSkifter »

Jeg er gået ind i finalen på at få skrabet udstyr sammen til mit første bryg. Hjertet i mit "bryggeri" er en Gruekedel med rustfri stål indsats.

Jeg kan se på Haandbryg.dk at der andre før mig ( :wink: ) der har efterlyst tips til at lave en falsk bund til sådan en fætter, men jeg savner stadig noget konkret hjælp, tips og evt. info til hvor man kan købe materialer til at fremstille bunden selv?

Så hvis der er nogen der kan bidrage...
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Jeg har valgt en lidt billigere løsning til min gruekedel, i bunden af min gruekedel hvor bund ventilen er monteret er der et kryds over, i krydset har jeg isat en rustfri stål fjeder som holder fast i en rustfri køkken si.
Fjederen holder derved sién fast hen over hullet.
Det kostede ialt ca. 30 kr. og det virker rigtig godt.

Mvh.
Jens
KimSkifter
Indlæg: 48
Tilmeldt: 7. dec 2005, 10:25
Geografisk sted: Aars
Kontakt:

Indlæg af KimSkifter »

Hej Jens

Det var godt nok hurtigt :)
Jeg har gået og kikket lidt på krydset i bunden og tænkt på at et dørslag ell. lignende måtte kunne skrues på der. Jeg var dog bare tvivl om det virkede.

Mange tak for dit input!
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Jeg er ved at få lavet en falskbund i perforeret rustfrit stål.
Jeg giver lige lyd når den er klar, og fortæller om det blev godt.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
René Hansen
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:37
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Falsk bund til gruekedel

Indlæg af René Hansen »

Det kan varmt anbefales at få lavet en falsk bund, jeg (læs - vi: Kent Jørgensen, Carsten Jørgensen og undertegnede) har selv prøvet med den omvendte husholdnings si, men du får en meget bedre varme fordeling når der er et væske lag nederst i kedlen. Vi har også monteret en pumpe for at få bedre varme fordeling under mæskningen.
Vi købte en akvarie pumpe til ca. kr. 240 med fragt, og den har vi nu brugt til ca. 20 bryg med godt resultat.

http://www.vcore.dk/shop/default.asp?se ... uctid=3102

MVH
René Hansen
#9800
KimSkifter
Indlæg: 48
Tilmeldt: 7. dec 2005, 10:25
Geografisk sted: Aars
Kontakt:

Indlæg af KimSkifter »

Jeg endte også med at få lavet en falsk bund i perforeret rustfri stål til min gruekedel. Jeg tror dog at 5 mm. huller bliver for meget. Der flader en del malt igennem.
Giver den lige ene chance til.
René Hansen
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:37
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Falsk bund til Gruekedel m. 5mm huller

Indlæg af René Hansen »

Jeg tror også at 5mm er formegt, men du kan jo få fat i noget rustfrit net og ligge overpladen!!
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Jeg prøver lige at live dette emne op igen :) da jeg har fundet mig en gruekedel med rustfri stål indsats som jeg agter at bruge til vores næste bryg. Men det der lige irriterer min blindtarm er løsningen vedr si/indsatssi/falsk bund.

Jens snakker om at gøre noget ved krydset....

Jeg tænkte på om der ikke var nogle af jer der kunne tage billeder af jeres løsnininger så jeg kan få ro i sindet og brygge på gruekedel :)

På forhånd tak

Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Jo da, jeg har da et par ældre billeder der dog alligevel viser min falskbund.

Billede

Billede

Billede

Dette fungerer helt optimalt, og jeg takker endnu en gang thjalfe for at have taget sig tid til at lave det til mig.

Jeg har dog skiftet kobbertråds håndtaget ud med et rustfrit håndtag fra en køkkenskabslåge.
Senest rettet af chevydk 29. sep 2006, 14:34, rettet i alt 1 gang.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Oki jeg har lige et par spørgsmål vedr. den falsk bund...
-hvordan får du hulpladen til at sidde fast ??
- Bruger du ikke nogen bund filter?
- Hvordan får du den våde malt op..... har efter mash out urten ovre i en anden beholder inden urtkogning?
- der skulle vel ikke være noget til hinder for at jeg kunne bruge det her set up i min el gryde?

Hygge fra Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
KimSkifter
Indlæg: 48
Tilmeldt: 7. dec 2005, 10:25
Geografisk sted: Aars
Kontakt:

Indlæg af KimSkifter »

Jeg fik en kammerat til at lave min falske bund. Indledningsvis med 5 mm. huller, som tidligere skrevet, men så skal der ikke røres meget før der falder en masse malt igennem. Har gang i en modifikation.

Desværre har jeg ingen billeder p.t., men han tog en hulplade og lavede en cirkel der passede præcist i gruekedlen, med et par mm. luft. Herefter svejsede han et kantbånd på, så hulpladen "står" på ca. 1,5 cm. kant hele vejen rundt.
Jeg har monteret 3 tynde kæder så jeg kan hejse bunden lidt op ved udmæskning.

Efter udmæskning graver jeg malten op og rengør gruekedlen (10 min.). Urten står i spande i mens.
Det er her at det ville være smart med en "lund-style" indsatssi med høje kanter. Som jeg forstår, kan malten bare hejses ud og urt-kogning påbegyndes.

Måske får jeg lavet kanter på min bundplade, men for 10 min....
Og det er TUNGT at hive 12-15 kg. vådt malt op af en gruekedel, så hellere i små portioner.

Der skulle intet være i vejen for at bare anvende en bundplade i en el-gryde også.

/Kim
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Jimmi skrev:Oki jeg har lige et par spørgsmål vedr. den falsk bund...
-hvordan får du hulpladen til at sidde fast ??
- Bruger du ikke nogen bund filter?
- Hvordan får du den våde malt op..... har efter mash out urten ovre i en anden beholder inden urtkogning?
- der skulle vel ikke være noget til hinder for at jeg kunne bruge det her set up i min el gryde?

Hygge fra Jimmi
Hulpladen ligger bare løst på min afstandsring. Altså hæver ca 1,5 cm fra bunden.

Nej, jeg bruger ikke nogen form for bundfilter. Det er slet ikke nødvendigt. Hvad ville du få ud af det?

Jeg tapper urten over i min rengjorte gæringstank. I den forbindelse recirkulere jeg urten et stykke tid, med kraftig klaring til følge.
Jeg tager så den våde malt op med en 2L kande, og skyller de sidste rester ud med vand. Det tager små 10 min, og jeg får helt klart øl.

Du kan sagtens overfører princippet til din elgryde.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Tak for jeres svar.... jeg tror vist efterhånden jeg er ved at fatte det lidt :)..... den der med at smide urten hen i en rengjort gærtank havde jeg ikke lige regnet ud :)... men en fin ide .... jeg skal vist se at få lavet mig en falsk bund til min elgrydepå et tidspunkt so jeg kan få lavet mit første all grain bryg.

Tak for jeres input

Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Brugeravatar
Christian
Indlæg: 363
Tilmeldt: 29. sep 2006, 09:18
Geografisk sted: Vestbjerg, 9380
Kontakt:

Indlæg af Christian »

Jeg er også ved at kigge på at lave en falsk bund til min gryde.

Nogle tips til hvor man kan købe en passende perforeret rustfri stål eller alu plade? Bor i nærheden af Aalborg.

Mvh
Christian
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Besvar

Tilbage til "Udstyr"