Erfaringer med Brewmonk

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Erfaringer med Brewmonk

Indlæg af YodaVonBeck »

Så er jeg på bryg nr 3 med min Brewmonk og ved at danne mig nogle erfaringer som jeg gerne ville dele ud af:

1) Væskemålene inde i tanken skal betragtes som hvad der kan pumpes ud eller tappes - ikke hvor meget væske der er i alt. Da jeg målte sidste gang og hvavde hældt 12 L vand i, stod det indvendige mål på 10 L
2) Varm op med fuld blæs (2500W) men skru ned på 500-600W når den ønskede temperatur er nået, ellers svinger den for meget
3) Skru ned for gennemløb, så der kan trække væske igennem malten stille og roligt,
4) Rør godt rundt i masken jævnligt efter malten er hældt i vandet og derefter ca hver 30. minut - drop at have låget på da det kun er i vejen. Sæt det dog på når der skal koges.
5) Brug ikke humle pellets, da de stopper pumpen til.
6) Brug pumpen til at tømme over i gærspanden ved endt bryg - det er bare meget nemmere og man slipper for at have Brewmonken stående oppe og gør det derfor nemmere at trække maltpipen op.
7) Man bør kunne ramme 70% effektivitet uden problemer.

Skriv hvis i har spørgsmål :)
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Erfaringer med Brewmonk

Indlæg af JAFU »

Tak for tips og tricks.

Jeg var endnu ikke selv kommet frem til løsningen med reduktion i effekten, når den ønskede temperatur var nået. Var kun nået til at blive irriteret over, at temperaturen ikke var så konstant som ønsket. Nu er det problem løst :-)

Med hensyn til låget, så gør jeg modsat af dig. Jeg beholder det på under mæskning, men fjerner det når der skal koges. Jeg synes også låget er lidt i vejen, når der skal røres eller bare kigges til forløbet, men jeg oplever, at mæsketemperaturen er nemmere at holde konstant med låget på. Under selve kogningen er jeg afhængig af en lidt større afdampning på grund af den mængde spargevand, jeg benytter, og afdampningen er ikke stor nok, hvis jeg beholder låget på. Energi- og miljømæssigt er det selvfølgelig bedst af koge med låg på, men min effektivitet bliver for lav, hvis jeg skærer ned på mængden af spargevand. Jeg rører rundt i masken undervejs, men måske ville jeg kunne reducere mængden af spargevand, hvs jeg intensiverede omrøringen ... det vil tiden vise.

Mvh Jakob
HumleVæbneren
Indlæg: 82
Tilmeldt: 1. jul 2018, 19:39

Re: Erfaringer med Brewmonk

Indlæg af HumleVæbneren »

Mange vil nok mene at du burde tage låget af når du koger for at komme ordentlig af med DMS og til dels aldehyder.

Om du ønsker den øgede gravity pga. fordampning er selvfølgelig smagssag.

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Erfaringer med Brewmonk

Indlæg af JAFU »

Jeps - jeg er med på, at der er et issue dèr. Der er dog et mindre hul i låget (sådan cirka 30mm) til gennemføring af recirkuleringen, så noget afdampning vil der stadig være selv med låg på.
Indtil videre har jeg også kogt uden låg, men vil godt sænke energiforbruget og dermed miljøbelastningen ved at koge med låg. Det er selvfølgelig i småtingsafdelingen, men vi er vel klimamæssigt desværre derhenne, hvor alt tæller.

Mvh Jakob
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Erfaringer med Brewmonk

Indlæg af Per »

Prøv at se tråden "Brewster Beacon" af Per W. samt andre tråde med Brew Monk.

Jeg har bl.a. tidligere skrevet lidt om mine erfaringer med Brew Monken. Jeg har efterhånden brygget mere end 30 bryg på min Brew Monk, og kan stadig undres en gang i mellem.

Et godt råd: - iagttag, registrer og korriger om nødvendigt. Det har hjulpet mig et langt stykke ad vejen.

Mvh. Per.
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Erfaringer med Brewmonk

Indlæg af grøntoft »

JAFU skrev:Jeps - jeg er med på, at der er et issue dèr. Der er dog et mindre hul i låget (sådan cirka 30mm) til gennemføring af recirkuleringen, så noget afdampning vil der stadig være selv med låg på.
Indtil videre har jeg også kogt uden låg, men vil godt sænke energiforbruget og dermed miljøbelastningen ved at koge med låg. Det er selvfølgelig i småtingsafdelingen, men vi er vel klimamæssigt desværre derhenne, hvor alt tæller.

Mvh Jakob
Jeg tror, at når din brewmonk står på din adresse, så er klimaaftrykket samlet set blevet så stort, at hvis du kogte med låget på hver uge resten af dit liv, så ville du ikke have bragt balance i det regnskab.


Sent from my iPad using Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Erfaringer med Brewmonk

Indlæg af JAFU »

grøntoft skrev:Jeg tror, at når din brewmonk står på din adresse, så er klimaaftrykket samlet set blevet så stort, at hvis du kogte med låget på hver uge resten af dit liv, så ville du ikke have bragt balance i det regnskab.
Du har helt sikkert ret, Grøntoft.
Jeg har det bare bedre med at gøre noget - omend det ikke er noget, der kan mærkes nogen steder. Og hvem ved - måske får den gode samvittighed øllet til at smage en smule bedre på trods af en mulig lavere afdampning af DMS og aldehyder under kogning ;-)
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Erfaringer med Brewmonk

Indlæg af YodaVonBeck »

HumleVæbneren skrev:Mange vil nok mene at du burde tage låget af når du koger for at komme ordentlig af med DMS og til dels aldehyder.

Om du ønsker den øgede gravity pga. fordampning er selvfølgelig smagssag.

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk
Hejsa

Ja, jeg kan da se at jeg gør det lidt omvendt. Det skal siges at jeg aldrig har haft andre årsager ved at bruge låget end at hindre for meget fordampning :)
Hvad er DMS og aldehyder og hvad gør de?
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Erfaringer med Brewmonk

Indlæg af YodaVonBeck »

Per skrev:Prøv at se tråden "Brewster Beacon" af Per W. samt andre tråde med Brew Monk.

Jeg har bl.a. tidligere skrevet lidt om mine erfaringer med Brew Monken. Jeg har efterhånden brygget mere end 30 bryg på min Brew Monk, og kan stadig undres en gang i mellem.

Et godt råd: - iagttag, registrer og korriger om nødvendigt. Det har hjulpet mig et langt stykke ad vejen.

Mvh. Per.
Helt enig - hver gang jeg lærer noget nyt, så skriver jeg det i mine noter i Beersmith og så kigger jeg på det inden næste bryg :)
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Erfaringer med Brewmonk

Indlæg af YodaVonBeck »

JAFU skrev:Tak for tips og tricks.

Jeg var endnu ikke selv kommet frem til løsningen med reduktion i effekten, når den ønskede temperatur var nået. Var kun nået til at blive irriteret over, at temperaturen ikke var så konstant som ønsket. Nu er det problem løst :-)

Med hensyn til låget, så gør jeg modsat af dig. Jeg beholder det på under mæskning, men fjerner det når der skal koges. Jeg synes også låget er lidt i vejen, når der skal røres eller bare kigges til forløbet, men jeg oplever, at mæsketemperaturen er nemmere at holde konstant med låget på. Under selve kogningen er jeg afhængig af en lidt større afdampning på grund af den mængde spargevand, jeg benytter, og afdampningen er ikke stor nok, hvis jeg beholder låget på. Energi- og miljømæssigt er det selvfølgelig bedst af koge med låg på, men min effektivitet bliver for lav, hvis jeg skærer ned på mængden af spargevand. Jeg rører rundt i masken undervejs, men måske ville jeg kunne reducere mængden af spargevand, hvs jeg intensiverede omrøringen ... det vil tiden vise.

Mvh Jakob
Den eneste grund til jeg tog låget af var fordi det bare var nemmere at røre end gang imellem, så der ligger ikke flere tanker i det end det :)
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Erfaringer med Brewmonk

Indlæg af YodaVonBeck »

Tak for alle svarene - jeg vil også gerne lære mere, så bliv endeligt med at komme med forslag
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Erfaringer med Brewmonk

Indlæg af mhn »

DMS skal smage af kogt majs ifølge bøgerne. Jeg har ingen erfaring. Vi koger uden låg for at undgå dåsemajs i vores øl. Men viden vil kræve, vi laver en øl med låget på, der smager af dåse majs. :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Erfaringer med Brewmonk

Indlæg af YodaVonBeck »

mhn skrev:DMS skal smage af kogt majs ifølge bøgerne. Jeg har ingen erfaring. Vi koger uden låg for at undgå dåsemajs i vores øl. Men viden vil kræve, vi laver en øl med låget på, der smager af dåse majs. :-)
Ej hvor vildt - den har jeg ikke prøvet endnu:) Jeg har hørt at Blonde dufter af bananer under gæring, men at øllen kan komme til at smage af majs hvis man koger med låg er ny :D
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Erfaringer med Brewmonk

Indlæg af mhn »

Banan smag er ikke så svær at lave med gærringen.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Besvar

Tilbage til "Udstyr"