ITC-310T-B ny Inkbird model beregnet til brygprocessen

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Sune.Pedersen
Indlæg: 28
Tilmeldt: 17. aug 2016, 08:58

ITC-310T-B ny Inkbird model beregnet til brygprocessen

Indlæg af Sune.Pedersen »

Fik i sidste uge den nye ITC-310T-B i min postkasse fra Inkbird.

Det skal lige siges at jeg ikke besidder en eneste lille snert af kompetence inden for det med at stykke ledninger sammen og få en STC mv. til at virke, hvorfor jeg har tyet mig til billige kinamodeller der var samlet. De har dog alle fejlet og haft mangler i deres automatik.

ITC-310T-B udskiller sig fra de gamle modeller ved at kunne bruges i forskellige "modes". Den gamle mode som nogle af de øvrige kinamodeller jeg har prøvet også tildels kan er at man kan step programmere nogle tidsintervaller (op til 12 forskellige) med forskellige temperaturer og tider. Dog var problemet her at controlleren blev styret ud fra tiden og ikke ud fra temperaturen. Så hvis fase 1 hed 50 grader 30 minutter, fase 2 hed 65 60 minutter og fase 3 hed 78 15 minutter ville controlleren forsøge at ramme 50 i 30 minutter, 65 i 60 minutter etc. Men der blev ikke taget højde for ramp up, hvilket betød at de var ubrugelige til mæskning.
Det er heldigvis ændret med tilføjelsen af den nye target mode, hvor timeren på controlleren for de enkelte faser først aktiveres når target temp er opnået!!

Fik i går forsøgt mig med en hurtig trinmæskning i 3 stadier og den nye inkbird klarede det fantastisk og holdt temp inden for +- 0,7 grad C, hvilket er helt fint for en begynder som jeg selv.

Da inkbirden er indbygget med dobbelt-relæ til styring af både køling og opvarmning (2400W max) regner jeg også med at sætte en til et gæringsskab og forsøge mig med noget faseopdelt temperaturstyring med en gradvis øgning af temp over tid for til sidst at få den automatisk til at coldcrashe skidtet.


Hvis der er andre teknikhæmmede derude som ligesom jeg sidder og gerne vil men ikke kan ville denne her være en let opgradering af et nuværende manuelt setup.


Har lige lovet at smide specifikationerne op her da der var en del på FB der gerne ville se:

http://www.ink-bird.com/products-temper ... 310tb.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ITC-310T-B ​

Programmable Outlet Thermostat

This product is dual-relay, programmable outlet thermostat, which can auto-execute to control 12 periods times with different temperatures based on its timer function.



12 temperatures in 12 periods of time and the timers start when the setpoint temperature is reached
Can be set single or cycle control mode, wider time setting range: 1~999(min/hr), 1~90(days)
F/C degree display; Easy to set, PV and SV dual display windows
Maximum output load: 1200W(120V); Alarm when over-temperature and sensor error
Dual relay output, be able to connect with refrigeration and heating equipment at the same time. Dual display window, be able to display measured temperature and set temperature at the same time​
ITC-310TB is a dual-relay outlet thermostat with programmable timer function, which can be set to automatically control 12 periods timer stage with different temperatures.

The ITC-310TB is mainly used to control temperature during fermentation process of beer and wine brewing, also widely used in home brewing, aquarium, pet breeding, hatching, barbecue, boiler temperature control, geothermal temperature control, heating pump constant temperature cycle, strain culture fermentation, seed sprouting, electric heating, electric oven, over-temperature protection and automatic temperature control system of all kinds of electrical equipment, etc.
​Overview
Main features​


Fully programmable, easy to use and customize
Plug-n-Play Thermostat

12 stage times with different temperatures
Make your life more smarter!
Timing

Timing Accuracy: 24 hours±1.7s
Timing Range: 1~999 (min/hour/day)
Periods of Time Max: 12 periods
Cycle Setting: 1-999 times cycle, or 00 infinite cycle

Storage
Temperature
Alarm​

Storage Temperature: -20~ 60 ° C / -4~ 140 ° F ​
Storage Humidity: 20~85% (No freeze or moisture condensation) ​
Warranty: 12 month ​


For support, please visit support center or email us.
Package
​Note: This listing sensor's probe dimension is 50mm x 6mm. If you want 12" probe sensor, you can buy one from us.
Warranty
Relay Contact Capacity: Cooling (10A, 100-240VAC)​
Heating (10A, 100-240VAC)




1x ITC-310T-B temperature controller;
1x Manual;
Buzzer Alarm: High and Low Temperature Alarm
Dimension Body: 140x68x33mm (5.5x2.7x1.3inch)
Dimension Socket

​Specification
Voltage
Sensor
Net Weight: 350g​
Gross Weight: 500g​
Relay
Socket (US Version): 85x42x24mm (3.3x1.7x1.0 inch)
Socket (EU Version): 135x54x40mm (5.3x2.1x1.6 inch)
Socket (UK Version): 140x51x27mm (5.5x2.0x1.0 inch)
Socket (AU Version): 112x46x27mm (4.4x1.8x1.0 inch)

Weight
Dimension

Input Power: 100 ~240VAC, 50Hz/60Hz
Temperature Control Output: Max. 10A, 100V ~240V AC
Control Output Power: Max.1200W(110V)/2200W(220V)
Input Power Cable Length: 1.5m (5ft) ​
Sensor Type: NTC sensor (Including)
Sensor Length: 2m / 6.56ft ​
Temperature Control Mode :On/Off Control, Heating and Cooling
Temperature Control Range : -50~120°C /-58~248° F
Temperature Resolution: 0.1 ° C / 0.1° F ​
Temperature Accuracy: ±1°C (-50 ~ 70°C) / ±1°F (-58 ~ 158° F)
Operating Ambient Temperature: -30~ 75 ° C / -22~ 167 ° F
Senest rettet af Sune.Pedersen 12. sep 2017, 13:17, rettet i alt 1 gang.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: ITC-310T-B ny Inkbird model beregnet til brygprocessen

Indlæg af Truntebryg »

Der er jeg lidt uenig med dig

Nu er det jo ikke sådan at enzymerne holder pause under ramp-up. Derfor må du som brygger vurdere om 1/3 del af tiden skal lægges til den ene pause og de 2/3 dele til den anden pause. (eksempel - kunne også være 50/50)

Hvis du laver en forholdsvis lav Beta pause (62-63 °C) og du vil afslutte med en 67 °C Alfa - så kan du være sikker på at der absolut INTET stivelse er tilbage når mæsken når target.... helt galt går det hvis du også har en pause omkring 50 ° for beta starter allerede ved 60 °

Så når du er ved 63 ° + 5 min så er 50% af stivelsen måske allerede omsat...
Sune.Pedersen
Indlæg: 28
Tilmeldt: 17. aug 2016, 08:58

Re: ITC-310T-B ny Inkbird model beregnet til brygprocessen

Indlæg af Sune.Pedersen »

Ok, I så fald vil det måske være fordelagtigt at skifte den om på den anden indstilling. Så timeren bare kører kontinuerligt uden at vente på at den ønskede target temperatur er opnået?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: ITC-310T-B ny Inkbird model beregnet til brygprocessen

Indlæg af Truntebryg »

Ikke nødvendigvis - bare du husker at indregne aktiviteten "uden for" pausen.

Med min std malt (DMG) så er stivelsen typisk omdannet på 20-25 min, kører du step 50-63-67-78 ja så har du Beta aktivitet fra ca 59C til 63 og fra 63 til 66 lidt i første område en del i andet område - afhængigt af EL grydens varmelegeme - så er spørgsmålet hvor lang tid går der fra 59 til 66. Mit gæt er 12-14 min, så har du kun 6-13 minutter at arbejde videre på.

Holder du 15 min Beta pause - så er der ikke noget stivelse tilbage til Alpha pausen.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: ITC-310T-B ny Inkbird model beregnet til brygprocessen

Indlæg af Borg »

Truntebryg skrev:Ikke nødvendigvis - bare du husker at indregne aktiviteten "uden for" pausen.

Med min std malt (DMG) så er stivelsen typisk omdannet på 20-25 min, kører du step 50-63-67-78 ja så har du Beta aktivitet fra ca 59C til 63 og fra 63 til 66 lidt i første område en del i andet område - afhængigt af EL grydens varmelegeme - så er spørgsmålet hvor lang tid går der fra 59 til 66. Mit gæt er 12-14 min, så har du kun 6-13 minutter at arbejde videre på.

Holder du 15 min Beta pause - så er der ikke noget stivelse tilbage til Alpha pausen.
Åh, jo, Søren.
Betaamylasen kan ikke klippe al stivelsen i stykker. Den stopper ved de større forgreninger i stivelsen.
Alfaamylasen kan godt klippe henover de større forgreninger, men er ikke så effektiv og målrettet som betaen.
Så en pause ved først beta og så alfa giver mest forgærbart sukker. Men også risiko for at få en tynd øl smagsmæssigt. Optimalt startede man med alfapausen, og så betapausen, da betaen godt kan klippe videre "bagfra" de store forgreninger i stivelsen, når alfaen har gjort sit arbejde. Men starter man med alfaen, er meget af betaen denatueret, og det er derfor ikke en optimal vej at gå.
Men dette er noget man kan udnytte ved dobbeltmæskning, da man dér tilfører ny malt (og dermed friske enzymer) i anden mæskning.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: ITC-310T-B ny Inkbird model beregnet til brygprocessen

Indlæg af Truntebryg »

Nemlig -

Umiddelbart syntes jeg ikke rigtig det giver mening med alle de der mæske step - for resultatet bliver storset det samme. (vi ser lige bort fra dem under 55C)

Man kan selvfølgelig vælge en malt med lavt indhold af enzymer, så kan man måske nå nogle steps. Men en El-gryde er altså hamrende langsom...

.. og jo du har ret - "grenene" på "juletræet" kan beta ikke klippe i stykker (Beta = negleklipper) - de kan kun tage nålene. Men stort set lige meget hvad, så skal mæsken jo op i temperatur - og så vil Alpha (grensaven) gå i aktion og splitte juletræet helt i stykker (og Beta vil stadig kunne nå at barbere de sidste stykker om til noget sukker) fordi du har en meget rolig opvarmning ...

SÅ MED mindre du laver noget drastisk, som single infusion ved høj temperatur - eller decoction eller dobbelt mæske som du nævner, eller tilføre kogende vand så bliver resultatet stort set det samme.

Problemet er bare, at det kan styringen ikke håndtere

Nu er det ikke sådan at jeg helt har opgivet step mæske, jeg arbejder jo på at genindføre den her efter ca. 5 år uden.... men jeg anser den kun som et middel til at gøre brygdagen nemmere og måske mere præcis. Hvis du går ind for syre pauser og eller protein pauser - som jo er ret så tidskrævende, ja så giver det mening igen. For hvem gider stå og se på en 1½ t mæske ved 35 °C
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: ITC-310T-B ny Inkbird model beregnet til brygprocessen

Indlæg af Borg »

Jeg er helt enig, Søren.
I min standard brygproces vil jeg ikke lave aktiviteter, der ikke i overbevisende grad kan bringe noget ekstra til øllets resultat.
Det kan naturligvis gøres, når man vil lege med opskrifter og processer, men mit udgangspunkt er, at holde det simpelt. Hver enkelt ting jeg gør, SKAL medføre en forøgelse af øllets "værdi".
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Udstyr"